И ако допреди няколко години най-далечното минало, към което се обръщаха патриотарите, беше романтизираната версия на Възраждането и пасторалната идея за „чистото село“, днес все по-често се срещат твърдения, че корените на националното ни самочувствие са отпреди писмената история – във времената на траките....`ми благодаря, при мен не се получи, от годините ще да е ...
Тази теория – за българите като наследници на траките – не е нова. За пръв път траките се споменават в български историографски труд през 1870 г. – в брошурата на Стефан Захариев „Татар-Пазарджишката кааза“. В него предосвобожденският писател споменава за митичния предводител Тир, който извел народи от Индия и те после се кръстили на негово име – траки. А като дошли на Балканите, елините ги нарекли пеласги. Те помежду си се наричали „ярии“ и били славяноезични. В трудовете на Раковски също се появяват подобни митове, макар и да не се споменават изрично траките.
никакъв проблем с копиранрто на текст
Попадна ми долното четиво - авторката заявява, че всичко е започнало от Тодор Живков, който обявил "В нашите жили тече тракийска кръв".
За съжаление сайтът не позволява копиране на текста, ще трябва да се чете и цитира по памет.
Четивото не ми хареса, сбириток, но нейсе - да чуем хората тук, които разбират. Част от тезите и имената бяха споменавани в култовата (или иконичната по новому) тема IYI на Штурчо.
Липсва ми Штурцо - може ли някои да го покани - и Мица също, и тя ги разбира.
Аз оставам само кибик-наблюдател, не ги разбирам.
https://www.ploshtadslaveikov.com/kak-trakite-byaha-prevarnati-v-predtsi-na-balgarite/?fbclid=IwAR0BekyCzxnXTagE3KxOBSwR-YG_Ak57cWaV2_Pmj0EL3OWXISSZtSvKR30 (https://www.ploshtadslaveikov.com/kak-trakite-byaha-prevarnati-v-predtsi-na-balgarite/?fbclid=IwAR0BekyCzxnXTagE3KxOBSwR-YG_Ak57cWaV2_Pmj0EL3OWXISSZtSvKR30)
Дълго време се е смятало, че със своята организация на обществото: липса на социално разделение по какъвто и да е признак, липсата на разделение на труда, липса на политически елит, опростена икономика, основаваща се на размяната на стоки и липсата на пари, кукутени-триполците представляват илюстрация на безкласово общество, един вид примитивен комунизъм. Но последните археологически находки разколебават тази безкласова утопия. Откриването на все по-голям брой огромни сгради поражда въпроса: Възможно ли е това да бъде създадено от общество, в което няма неравенство?Не мога да не отбележа това пИрфекто умозаключение. :crying_with_laughter-3302:
Един от най-специфичните обичаи на тази култура е периодичното запалване на собствените селища, чийто обичаен живот бил между 60 и 80 години. Целта на този изумителен „ритуал“ продължава да е спорен сред учените, още повече че някои от селищата са били изграждани върху руините на стари при запазване на формата и ориентацията на изгорените сгради.
През 1967 г. Тодор Живков лично заявява, че „в нашите жили тече и тракийска кръв“ и критикува научната общност, че не отделя достатъчно внимание на траките. Това поставя началото на една тенденция, за която едва ли и бившият диктатор е вярвал, че ще стигне подобни мащаби в по-късно време.
Данаил Стойчев
10 декември 2019 г. ·
ДА ВИ ЗАПОЗНАЯ с едно мое проучване за управлението на Тервел и неговите наследници, публикувано в: 5 хипотези за историята на земите северно и южно от р. Дунав (165-1018), Рс. 2004, с. 33-45.
Факт е, че до 706 година Тервел е помазан за кесар. Това ясно личи от надписа върху владетелския му печат: “Богородице, помагай на кесаря Тервел”. Всяко отхвърляне на този факт е несъстоятелно. В историята на Византия въобще не е познат друг кесар с такова име. Отбелязаните в „Именника” 21 години срещу Тервел не може да продължават след твирем 706 г. Канасювиги притежава и жречески функции, а като християнин и кесар на василевса, за него е недопустимо да изпълнява езическия култ.
За да са верни разсъжденията, относно управлението на Тервел, ще трябва да локализираме момента на включването му във висшето управление на държавата. От съдбовната за него 706 г., се приспадат зачетените 21 години на управление и се получава първата година на съкануване между Аспарух и Тервел. Със сигурност това е краят на 684 или началото на 685 г. Въздигането на Тервел като съвладетел на Аспарух е засвидетелствано в авторитетния византийски енциклопедичен речник от Х век “Свидас лексиконас”: “При император Юстиниан Носоотрязания Тервел – предводителят* на българите, бил на върха на благополучието. И самият Юстиниан, и Костантин - синът на Ираклий, били негови данъкоплатци”. По въпроса за загадъчния Ираклий Острогорски пише: “Също като баща си и той при кръщението си носи името Ираклий. После, при коронацията получава името Константин, а народът го нарича Констанс ІІ – умалително от Константин, също както Ираклеон е от Ираклий”. В цитираният византийски енциклопедичен речник, под името Ираклий е визиран именно Ираклий Константинос = Констанс ІІ (641-668). А вписаният като данъкоплатец на Тервел негов син – Константин не може да е друг освен Константин ІV (668-685 г.). Същият издига сина си Юстиниан ІІ за сърегент на 18 февруари 685 г. – 7 месеца преди да почине през септември 685 г.
Съвладетелската практика сред българите продължава и след преселението. Може би поради тази причина Тервел е въздигнат за съвладетел на Аспарух едва в началото на 685 година. Насетне съвладетелските и владетелските години се редуват със завидна хронологическа точност:
Тервел – управлява 21 години: съвладетел от 685 година до смъртта на Аспарух през 694 година; самостоен канасювиги от година кон, (текоу-читем) – 694 до 706 г., когато е помазан за кесар. Българите и голяма част от населението на Балканския полуостров са почитали Тервел като кесар до кончина му (717 г.).
Крумесий І - управлява 21 години: въздигнат за съвладетел на Тервел през същата 694 г.; провъзгласен за канасювиги през година кон, (текоу-твирем) 706 г., и управлявал от името на кесаря до 715 г. Пръв доказа съществуването на този владетел, както и на Крумесий ІІ, М. Москов.
Крумесий ІІ – управлява 28 години: въздигнат за съвладетел на Крумесий І през 706 г.; провъзгласен за канасювиги на българите в година заек, шести месец (дван-шехтем) 715 г. В надписа от Мадара, отразяващ договора с император Теодосий ІІІ (715-717 г.) и впоследствие потвърден от Лъв ІІІ (717-741 г.), е наречен архонт. Хронистът Теофан изрично го споменава като господар на българите, перифразирайки думите на Крум през 812 г. за сключения мир с Теодосий ІІІ (през 716 г.). Управлява до края на 733 г. Най-вероятно титлата кесар е отхвърлена от ромеите като официално признато обръщение към българския владетел преди сключването на мирния договор от 716 година.
Канасювиги притежава и жречески функции, а като християнин и кесар на василевса, за него е недопустимо да изпълнява езическия култ.Трудно ми е да изброя всички глупости - те са средно х2 в изречение, но цитираното определено е в топ 3 - демек, "сънувАх как ЕЖК, че Ванга била помнела, че нема начин да не е било баш така".
имало ли е тогава държава България или е провинциален управител на ИмпериятаЕстествено, че няма държава България. Идеята за нея се ражда при Крум, реализацията също начева тогава, процесът е завършен при Симеон и де факто прекратен отново при него. Петър е дългогодишен разумен управител на северната гранична зона на Империята, осигурил спокойствие както на нея, така и на повереното на грижите му население, което ще го запомни като най-добрия управленец, който тази земя е имала.
Естествено, че няма държава България. Идеята за нея се ражда при Крум, реализацията също начева тогава, процесът е завършен при Симеон и де факто прекратен отново при него. Петър еАко правилно съм разбрал, до началото та 10 в., България е недодържава. Нещо като Украйна сега...или Афганистан...
Е, кой е виновен? Във всеки случай не е ДС, а прословутата българска простотия.
До десети век няма дефиниция за държава.Пренасяш понятия назад в миналото.Е, айде ся, нема нужда от щуротии ...
ми не са.Всъщност съвременната Държава е църковно понятие и дефинирането му е свързано точно със Схизмата.Преди това имаш Империум- State по съвременните понятия, и Power-ако ползвам тия коренно-различни навън, но трудно преводими с една дума разминавания в езика ни.Просто насоки.Втори път (уместно) използваш словосъчетанието "съвременна държава" и втори път не се усещаш.
В една свръхконкурентна среда показателен е факта че още ни има- при все че мнозина конкуренти са отекли в сифона на Историята.Не е голема заслуга и не е наша.
Власите по тук време са занятие, не етнос.Позволявам си да не се съглася. Ако те са "занятие", занятия са и маджари, печенеги, кумани и т. н.
Но дори и куманотатарин за него е чест да си присвои самоопределението Българин.А днес май не е така.То е и вакантно тогава, така че къде чест, тсм и възможност.
кво те тормози?Древните ни са си в ред.А ако имаш претенции-то е към интерпретацията на съвременници.
Виж-власите са кротки пастири-поне до 17 век.Това не е вярно.
то да не ги бъркаме с войнуци?Ни най-малко.
Разбирам че раята с беневреците едно въстание не са дигнали, но странното племе от полите на Витоша не са обобщаващ образ за България, Команч.Нормално е. Четеш регистъра на Софийския кадилък и ти става ясно защо. Башка въпроса срещу кого да се бунтуват - техни собствени кнезове, примикюри и лагатори управляват 99% от живота в 99% от времето.
Всъщност винаги са били културна украина, преди руснаците да ги направят столица, пустите му печенеги.Всъщност всички преминали оттук в 16-18 век приемат София за "столица на България". Вкл. онези, които са видели и нещата по трасетата Лозенград - Факия - Айтос - Шумен - Русе или Одрин - Казанлък - Търново - Никопол.
Мдаа, разговорът стана тясно специализиран.Всъщност не.
Това тук е първото издание на Стематографията на Павло Ритер ЗефаровичНекога ще успееш ли да напишеш изречение без грешка?
Има и второ издание, година по-късно в Загреб, цветни илюстрации. Него не успявам да открия като книга, само отделни страници.
Идеите на Ритер са прелюбопитни. За него БЪЛГАРИЯ е само и единствено Поволжката държава Б(В)олгария, българите в нея са описани като скотовърци.
На Балканите има две Тракии, една Мизия (обединена Горна и Долна) и Македония. Това е което ни касае нас; освен тези територии са описани Илирия, Серблия (Сервиа) и т.н. все интересни заглавия.
На мен лично гео-идеите, или гео-митологията ако щете, на Ритер върло ми допадат. Хубаво би било да се сбогуваме с това, събрало толкова негативи, име и да се върнем към нещо древно. Компромиси с името Тракия едва ли ще се постигнат, но СОФИЯ като обединено заглавие е едно идеално решение. София Тракия, София Мизия, София Македония и София столица.
Смята се, че българският народ е дошъл тук от скитската река Волга по времето, когато повечето племена доброволно или насила са сменяли земите си. Така че българите, така да кажа, волгарите, носят името си от споменатата река. Те населили планините Хемус, които се простират между София и Пловдив
А защо гледат добитък?Кушать хочеться, а компютърните технологии за препитание не са били развити достатъчно, въпреки че са имали безпроводна мрежа, доказана от липсата на кабели... :smokin:
Ми какво да правиш из Балканите в Софийско?
Естествен хабитат на скотовъдци, "придошли от Волга".
Апропо, още бесите/даки около Найсус, Ремесиана и Сердика на Павлин Нолански в IV в. правят две неща - вадят злато и гледат добитък.
Апропо, още бесите/даки около Найсус, Ремесиана и Сердика на Павлин Нолански в IV в. правят две неща - вадят злато и гледат добитък.Да гледат добитък ясно, ама златото що им е?
Да гледат добитък ясно, ама златото що им е?Може и обратно: За къф чеп ти е да гледаш добитък, ако вадиш злато?!?
за рибарски тежести
Питах що им е било това златоБих заложил че са правили украшения за някоя тогавашна Кайли или шесторъката Кали, абе нещо такова.
Златото се топи на сравнително ниска температура не им се е налагало да ползват цианиди.
1064 ⁰C ниска температура?!Достижима даже и от траките.
Във всякакъв. Не мога си представя днешен селянин да гледа добитък и да копа злато.Грешиш. И за двете.
Достижима даже и от траките.
Интересно е все пак как траките са добивали това злато. Срам, не срам, но не съм се замислял за металургичната страна на въпроса...
Може да е от късове самородно...
Та начи... Златото не е стока от първа необходимост. Що са копали злато?Кайле, ясно е, че си имаш някаква обсесия и на тази тема, или си я лекувай, или си я подхранвай с Кукундрелов, но не я пробутвай тук, щото изпитвам сериозното подозрение, че нито един от очеизвадните отговори няма да задоволи сложната ти душевност.
And then, more than anything else, gold is subject to no rust, no verdigris, no emanation whatever from it, either to alter its quality or to lessen its weight. In addition to this, gold steadily resists the corrosive action of salt and vinegar, things which obtain the mastery over all other substances: it admits, too, beyond all other metals, of being spun out and woven like wool
Едно от най-древните разплащателни средства са металите, злато, сребро...
Интересно е все пак как траките са добивали това злато. Срам, не срам, но не съм се замислял за металургичната страна на въпроса...
Може да е от късове самородно...
Нашите хора са миролюбиви, уседнали, земеделци, скотовъди и занаятчии.
Вземете Трявна, Габрово, Търново, Елена, Троян.
Обаче, като видѣли, че обсадата на тая непристъпна крепость не ще бѫде лесна и не безопасна, възстаницитѣ, като минали край нея, прехвърлили планината, за да разпространятъ възстанието и въ южна България, и, като се нахвърлили неочаквано върху паланкитѣ южно отъ планината, „заловили много природни ромеи, работенъ добитъкъ, бикове и не малъкъ брой други домашни животни”.
Дори и в сравнително ново време се знае прекрасно за невероятните способности и дарования на траките. За Джон Антъни Креймър не е тайна, че траките Орфей и Лин са основоположниците на гръцкото поетично изкуство, а пък Евмолп е известно, че въвежда Елевзийските мистерии в Атина. Там е въведен и култа към тракийската богиня Бендида. В Рим биват почитани тракийските богове Атис и Кибела.https://svobodnoslovo.eu/lyubopitno/trakite-sazdateli-na-civilizaciyata/130463
Проф. Карл Мюлер дори отива по-далеч от Креймър със следното изказване - ”Траките, които се заселват в Пиерия, край лоното на планината Хеликон, бивайки създатели на почитта към Дионис и музите, а също така и създатели на гръцкото поетическо изкуство, се явяват като народа, който има най-голямо значение в историята на цивилизацията.”
Кое е било първичното - траките/яйцето или българите/кокошките остава висящ с пълна сила въпрос.Обичам в еднаква степен яйчени аламинути и ястия с пилешко, ама от нашенските, мамини и бабини, ник'во гурме, застроена супа, пиле с ориз, с кисело, или прясно зеле...Та хич не ми дреме, дали прабългарите са бъркали омлет с конска пастърма, като вариант на хем енд егса, или траките са предпочитали да прецеждат през платно пилешкия бульон. През тази земя са минали толкова племена и народи, че който каквото и да напише, едвеа ли ще е напълно вярно, или грешно. ;)