Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Април 20, 2024, 15:17:21

Автор Тема: ...из пресата - Няма евтин бензин  (Прочетена 7824 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

фелдкурат Ото Катц

  • Гост
...из пресата - Няма евтин бензин
« -: Ноември 20, 2018, 17:01:10 »
...интересно, но спорно, да видим. Нарочно не посочвам източника, уважаван национален вдекидневник е, ...

Quote (selected)
Няма евтин бензин

вторник, 20 Ноември 2018 / брой: 225

автор:Димитър Събев
[/b][/color]

Ако горивата бяха по-евтини, шофьорите щяха да пълнят резервоарите с по-малко пари и щяха да им остават повече средства за други покупки. Това сочи житейският опит, но в икономиката нещата не стоят така. Оказва се, че колкото по-евтини са горивата, толкова по-голяма част от дохода изтича към бензиностанциите.

През 2014 г. литър дизел в България е струвал средно 1.30 евро, през следващата година цената спада до 1.13 евро на литър (по данни на ЕК). Можеше да се очаква, че поевтиняването с 13.6% ще доведе до съответно свиване на разходите за гориво. Точно напротив: индексите на НСИ показват 15.1% ръст на оборота в търговията с горива.
Ще повторя: в годината, когато цените на горивата у нас спаднаха с 14%, общите разходи за горива нараснаха с 15%. Този феномен не е само наш и не е само при автомобилните горива. Изследвал го е икономистът Уилям Баумол, а през последните години специално внимание му обръща школата на екологичната икономика. Ниските цени на стоките предизвикват вредно разточителство, като подлъгват хората и фирмите да харчат за повече от необходимото им количество.

Високата цена на горивата насърчава търсене на заместители на колата: жп и автобусен транспорт, споделено пътуване, както и ограничаване на пътуванията до разумния минимум. Самоограничаването е чуждо на идеологията на свободния пазар, която обещава безкрайни блага на агресивния пазарен индивид. Но учени изчислиха още през 1990-те, че цялата енергия, достигаща от слънцето до земята, е в състояние да осигури на всеки жител на планетата пътуване с автомобил само за 8 ч. Останалото време от денонощието ще трябва да се скрием някъде. Или може би по-разумно е да ограничим консумацията?

Евтиното гориво обременява не само домакинските бюджети, а и хазната. Когато петролът поевтинява, приходите от ДДС намаляват със стотици милиони. При това има зависимост между котировките на петрола и цените на другите борсови стоки: често цените на зърното и металите спадат, щом петролът поевтинява. По данни на ООН износът от България на зърно, брашна и слънчогледово семе през 2017 г. е за 2 млрд. долара, а на руди, концентрати и метали - над 1 млрд. (не броя "Аурубис" край Пирдоп). Спад от 10% на цените на суровинните пазари ще лиши нашите износители от половин милиард лева приходи. Следствието са по-ниски земеделски ренти, съкращаване на работни места, забавен ръст на заплатите и т.н.
Не по-малко вредни са т.нар. странични ефекти от горивата - макар че как нещо, което вдишваш, може да се нарече странично? Според Европейската екоагенция мръсният въздух причинява преждевременната смърт на 15 000 българи годишно, като на близо 15% от тях - заради транспорта. За първите 10 месеца на годината според МВР в пътни инциденти са загинали 504 души, а 7200 са ранени.
Тези факти показват, че не е в обществен интерес автомобилните горива да са много евтини. Напротив, трябва да са достатъчно скъпи, за да може потреблението им да се ограничи и хората активно да търсят заместители. Истинската беда - както отбеляза наскоро икономистът проф. Боян Дуранкев, не са скъпите горива, а ниското заплащане на труда в България, което няма връзка с производителността на работниците.
Да се протестира срещу скъпи горива е все едно да се издигат плакати срещу горски пожар. Но общественото недоволство от ниския стандарт на живот може да свърши три твърде полезни неща. Първо, да провокира проверка на практиките в КЗК - през годините тя произнесе много спорни решения, донесли тлъсти печалби за монополистите. Второ, да издигне до институционално ниво въпроса за заплащането на труда. Вместо да улесняват вноса на работници от Стара Велика България, нека правителството заедно със синдикатите и работодателските организации разработят норми за приемливи заплати. Нужно е нещо като стандарт "Стара планина" за българските работодатели.
Трето, да се стабилизира БДЖ. Дружеството, старо колкото Третата българска държава, днес е на колене, защото управленската енергия в последното десетилетие отиваше изцяло към магистралите. Държавните железници в Европа са изключително гъвкави и БДЖ може да заимства десетки идеи, с които да осъвремени услугите и да съкрати разходите си. В една европейска България, хората от Перник щяха да пристигат на работа в София за 15 минути с чист и топъл влак, вместо да се бутат на светофарите и да паркират по тротоарите. А производителят на горива "Лукойл" най-сетне щеше да започне да плаща корпоративни данъци и в България.

Неактивен 66

  • Just Member
  • *****
  • Коментари: 8082
    • Профил
Re: ...из пресата - Няма евтин бензин
« Отговор #1 -: Ноември 20, 2018, 17:20:51 »
Боже!!!
Погледнах отгоре, отгоре .....
Толкова лъжи и манипулации .....
 
Първо. В резултат на протестите цената на бензина по бензиностанциите падна до цената в бензиностанциите на Марешки. Това еднозначно значи че първо има картел и цената е изкуствено завишена и второ че КЗК са за разстрел, защото вместо да докажат картела и да го разрушат, те наказаха тези които продават по реална цена
Второ какъв е тоя изкуствен и измислен плач дето падали цените и щяло има загуби от износ.
По ниски цени на горивата влияят на това че падат транспортните разходи. Ерго пазарът става по-конкурентен. Това че някой е неконкурентен и при засилване на конкуренцията пазара му свива печалбата трябва да се харесва, а не да се оплаква.
Трето. При цена на суровия петрол от 110-120 долара цените на горивата по бензиностанциите бяха почти еднакви с тези при70-80 долара. Или падане на петрола с 40% намалява цената с 4%. Това не е за протести, а за дряновица. Дебела дряновица и т.н.
 
Тоя афтор е гола вода.

Активен Eisblock

  • Just Member
  • *****
  • Коментари: 2583
    • Профил
Re: ...из пресата - Няма евтин бензин
« Отговор #2 -: Ноември 20, 2018, 17:55:56 »
Общо казано - гола пропаганда с нагласяне на изводите - слънца, 8часа, слънчогледи, износ...   :t2407: :pissed-891:

- Нека погледнем в една друга ДУПКА в портмонетата ни. Това са растящите цени. Обикновено се чака поредната спирала на цените на горивата, за да се надуят и тези от ХРАНИТЕЛНАТА КОШНИЦА! Там 10%, другаде 20% - масово, просто нямат срам. Да не говорим, че очевадните вдигания, се крият за табели "Промоция"?!?

От друга страна, Йеремиевият плач за газовете, е доста омръзнал. Не, че не ги има и не са "полезни", но и че в тяхната същност на СО2 заедно с фотосинтезата имат едно съвсем друго значение и приложение. Да не говорим как активираните вулкани какви количества изхвърлят. Нали и доскоро едни мошеници събираха и парици заради "въглеродните квоти"?!

Фактите за цените всякакви е, че те безсрамно се вдигат за всичко и навсякъде. Инфлацията уж била  нужна - била смазката на капиталиЗЪма...

Блаженни са верующите.

Неактивен onzi

  • Just Member
  • *****
  • Коментари: 7736
    • Профил
Re: ...из пресата - Няма евтин бензин
« Отговор #3 -: Ноември 20, 2018, 18:00:54 »
няма евтин бензин щото цените са пазарни, сиреч от лукойл дебнат колко излиза конкурентния внос и си слагат цена малко отдолу. затова като махнем акциза и дедесето нашият бензин излиза един от най-скъпите /мисля, че беше втори в класацията/ в ойропата.

Неактивен PlaNed

  • Just Member
  • *****
  • Коментари: 930
    • Профил
Re: ...из пресата - Няма евтин бензин
« Отговор #4 -: Ноември 20, 2018, 18:05:04 »
Quote (selected)
Евтиното гориво обременява не само домакинските бюджети, а и хазната.
  :t2412:

Quote (selected)
Да се протестира срещу скъпи горива е все едно да се издигат плакати срещу горски пожар.
  :t10502:
"Дума" нови дупки ли прави?
Явно столетницата е решила добре да се окопае закопае или това е то "новата политика" на партията?
Ако стигнете дъното, не се отчайвайте.
Налейте си пак!

Активен kаily

  • Just Member
  • *****
  • Коментари: 9487
    • Профил
Re: ...из пресата - Няма евтин бензин
« Отговор #5 -: Ноември 20, 2018, 18:23:22 »
Що Дума? Всеки да прави, каквото си иска, ама Ото да не замърсява тоя форум с неолиберални провокации от пъпчиви идиотчета.
Когато Господ иска да накаже някого, първо му взима акъла.

Неактивен onzi

  • Just Member
  • *****
  • Коментари: 7736
    • Профил
Re: ...из пресата - Няма евтин бензин
« Отговор #6 -: Ноември 20, 2018, 18:28:13 »
иначе тва е дърта препечатка, минимум с едногодишна давност - цък

сега фирмин би трябвало да отговори неговите, дето се бореха за смяна на главреда на "дума", как са се справили, след като при новия се публикуват такива дивотии.

Неактивен 66

  • Just Member
  • *****
  • Коментари: 8082
    • Профил
Re: ...из пресата - Няма евтин бензин
« Отговор #7 -: Ноември 20, 2018, 18:36:56 »
А това от "ДУМА".
Интересно и обяснимо, при положение че примерно другаря Офчарофф се мадреше в списъка "протестиращи".
 
То не сал той де. Бая "интересни" именца имаше.

Активен buratinob

  • Just Member
  • *****
  • Коментари: 23691
  • ЕС е вреден за вашето здраве!
    • Профил
Re: ...из пресата - Няма евтин бензин
« Отговор #8 -: Ноември 20, 2018, 18:38:15 »
От "бюджетари" толкова.
Имам някакъв спомен за цени 2.50, но за кратко.
Цяла година на 1.3 евро не си спомням.
Цените на горивата, храните и нехранителните суровини имат един голям недостатък.
Търгуват се на борсите.
Когато пазарът на деривати или други на сегмента "недвижими имоти" стагнира, свободните пари се вливат в други сегменти.
Например за храни и цените им спекулативно нарастват с огромни темпове  заради"маржин" залозите.

Статията е голям буламач в стил късен соц или преразказ на "Параграф 22"
"Когато синдикатът печели, всички печелим"
« Последна редакция: Ноември 20, 2018, 18:41:12 от buratinob »
ЕС е вреден за вашето здраве!