синът не става, но благодарение на своята плитчина се преглъща слекота.
Заразлика од Азимоф, Хърбърт и Пратчет са истински писатели и проблемът с екранизацията им е изцяло слетствие од стила им. При първия има ноо вътрешни монолози и културноантропологични и семантични далдисвания( "Фани Мей" е типичен пример, "Експериментът Досейди" също), а при фтория - ноо лафове и каламбури, които се схващат само при четене.
He growled and stood up. “There is a knocking without,” he said.
“Without what?” said the Fool.
“Without the door, idiot.”
The Fool gave him a worried look. “A knocking without a door?” he said suspiciously. “This isn’t some kind of Zen, is it?”
Войсоувърът ф Good Omens беше ено добро решение на проблема, но фсепак романът е колаборация с Геймън, а не чист Тери. Междудругото, ф American Gods(доста читаф сериал като му свикне човек) войсоувърът също беше силно застъпен, като метод за изграждане на контекст.