ОТ ФБ: Прясна новина от комшиите.
От 7 октомври Турция увеличава пет пъти таксите за преминаване на кораби през проливите. От доста време (практически от 1983 година) таксите си стояха непроменени, сега вместо 40 милиона, турците ще печелят 200 милиона годишно.
Това ме подсети да напиша един диванно-експертен пост как се регулира движението през проливите.
Пиша "проливите" защото това е важно, те включват Босфора и Дарданелите, за това ще стане дума по-долу.
Преминаването през тези проливи се регулира от един от най-старите международни договори, "Конвенцията от Монтрьо за режима на Проливите" от 1936 година.
Тя връща на Турция правото за милитаризиране на проливите и за контрол на преминаващите военни кораби, като гарантира свободното преминаване на търговски кораби (с много условности, една от които е забраната за преминаване на газовози).
Наложени са специфични ограничения за вида на военните кораби, на които е разрешено да преминават: военните кораби на нечерноморските страни не бива да надвишават 15 000 тона, като едновременно могат да преминат не повече от девет военни съда с общ тонаж най-много 30 000 тона, което при съвременните условия е смешно малко, но така пише в конвенцията, която за сега турците спазват стриктно. Освен това престоят им в Черно море се ограничава до 21 дни.
Черноморските страни имат право на преминаване на военни кораби независимо от тонажа. На черноморските държави се разрешава техни подводници да преминават през проливите с предварително уведомление, но при условие, че "съдовете са построени, закупени или отиват на ремонт извън Черно море".
Изрично е забранено преминаването на самолетоносачи, затова руснаците имат "авианосещ крейсер" а не "самолетоносач".
Пътьом казано, вече на няколко пъти виждам "новини", че еди-кой-си американски самолетоносач се е насочил и ей-сега ще влезе в Черно море. Това, освен че е забранено от конвенцията, е практически невъзможно, защото светлият отвор под мостовете на Босфора е 64 метра, а самолетоносачите са високи от 70 метра и нагоре.
От началото на войната, Турция затвори проливите за всички военни кораби, с което ни отърва от постоянни провокации от страна на "световните носители на демокрация", които несъмнено биха повишили опасността от сблъсък между НАТО и Русия.
От доста време Ердоган се кани да построи "Истанбулският канал", и много хора смятат, че това ще промени правилата, но забравят, че (както пише по-горе) конвенцията е за "Проливите", а не само за Босфора.