"High school class of 2022 had lowest ACT scores in over 30 years, data shows."
В минали години преподавах в Канада и САЩ. Още тогава положението беше зле, относително казано. Около 5% от студентите имаха интерес и се трудеха нещо да научат/направят. От гимназията (high school) идваха много неподготвени.
Имайте предвид, че много от точните науки не са задължителни в гимназията -- химия, физика и биология са избирателни, и можете да си представите колко хора ги избират. Математиката на ниво 9-ти клас и отгоре също е избирателна. Представете си ужаса на университетските преподаватели когато тълпи полуграмотни тийнеджъри се изсипят в първи курс. Половината от тях директно отиват в подготвителни курсове за да могат що-годе да започнат учението.
Има много частни училища където е по-добре, а и много публични. В далечните години когато карах аспирантура, имах фантастични доходи от частни уроци по математика (и тук-таме физика/химия). Има, разбира се, много родители. които искат добро образование за децата си (да не звуча предубеден, но повечето ми ученици бяха деца на евреи, китайци и корейци).
В много университети е прието "хуманитарите" да вземата първата година курсове по точни науки, и обратно, инженери/физици/химици и т.н. да вземат курсове по хуманитарни специалности (според мен, много добра традиция). В тази връзка един забавен случай -- една от частните ми ученички (хуманитарка) решила да вземе линейна алгебра като предмет. Милата беше направо отчаяна, но под мъдрото ми ръководство (
) се справи добре.
Не знам сега как е в СУ, но по мое време първият курс за нови студенти в МФ беше линейна алгебра и беше жесток (сънувах жорданова нормална форма до края на първи курс)
В интерес на истината, магистърските/докторските програми на американските университи са отлично качество.