Ако разполагаме с Х милиарда и решим да ги похарчим за социални цели, кое ще бъде по-ефективно, да ги раздадем като ББД или да осигурим с тях безплатен транспорт, вода, ток и други подобни неща за населението.
И в двата случая до тях ще имат достъп и богатите и бедните, но ББД ще бъде доста по-ефективен.
Първо защото всеки може да го ползва за специфични лични нужди, докато безплатните услуги винаги ще са ограничен брой и не всекиму нужни.
Безплатният градски транспорт е удобен за гражданите, но не особено полезен за селяните.
Но това е най-малката беда,
Осигуряването на безплатна услуга автоматично влошава драстично качеството и.
Поради една съвсем елементарна причина - липса на конкуренция.
Няма да работят дори антимонополните мерки.
Ако в един град пуснете дори две транспортни фирми, самият факт, че предлагат безплатна услуга с дотация от държавата ги прави незаинтересовани да подобряват транспортната услуга. Даже напротив, вместо да се борят за клиенти, те ще имат интерес да нямат такива, защото ще им свалят печалбата.
Тоест ще се наложи допълнителен държавен контрол, който да контролира тези две транспортни фирми и съобразно резултатите от работата им да определя коя какви дотации да получава.
Така си осигуряваме и допълнителна бюрокрация, плюс възможности за корупция.
С ББД нещата са по-елементарни, с парите от ББД ще си купуваме билети за тази транспортна фирма която предлага по-добра услуга.
Така се осигурява ефективен граждански контрол, без излишна бюрокрация и корупция.