Изразила съм личното си мнение, мила, което ще повторя отново тук:
Докато у нас, в България, не бъде въведено задължително изискване за висшите държавни чиновници да бъдат завършили учебно заведение от рода на ENA във Франция, всекакви разговори като този между теб и мен в момента стават напълно излишни ...
И, надявайки се, че не споря с модератор, както вече писах по-горе, бих искала да чуя какво ти мислиш по този въпрос.
Тъй като точно този въпрос е изцяло по темата, а не кой кога и защо /без да бъде изобщо ясно!/ си бил взел дипломата толкова късно.
И наистина ми е интересно какво мислиш ти /аз излизам за кратко, но се надявам след малко пак да се върна/.
Като за начало, това не е спор, а размяна на мнения по въпроса.
Ние нямаме училище за управленци като такова, съответно изискване за завършването му не може да има. Нароилите се меринджейски факултетчета и факултетища не се броят. Повечето от техните дипломи не струват и хартията, на която са отпечатани, ако изобщо са били получени там.
Образованието - всяко едно - е не само натрупване на професионални умения по профила. То е начин да се научи обучаемия преди всичко да МИСЛИ и да РЕШАВА задачи, да гледа в перспектива, да се самообучава след завършването на учебния процес в рамките на учебното заведение. Структуриране на мисленето, ако щеш. Човек, който си е поставил цел да се изучи за обущар/тъкачка/доктор/инженер, вече е планирал нещо в живота си. Човекът, който е постигнал тази цел, знае пътя към успеха, знае за трудностите по този път и се е научил да ги предолява до постигането на резултат. Инак човекът може да е гениален шивач на кондури и да се справя даже по-добре от научилия се, но той няма УПРАВЛЕНЧЕСКИТЕ знания, които едно обучение дава. Затова се прави разлика между гениален учен и гениален управленец. Трифонов може да е по-велик композитор от Верди и без диплома от музикалното училище. Но преминалият през училището вече не е вълк единак, а част от глутницата, може би с водачески качества, а може би без тях.
Има талантливи самоучки, не е като да е без тях. Но в масовата си група, образованите хора имат предимство в управлението именно поради натрупания багаж.
Отдавна е известно, че колкото по-високо в йерархията на управлението е дадена личност, толкова по-малко необходими са му чисто професионалните навици на базово ниво. Директорът на завода за стомана може да не е стругар шести разряд, но би било добре да знае, че малката вагрянка не може да се донесе с ръчна количка. Обаче на стругаря шесто ниво не му е нужно знанието и умението да планира доставката на стоманени цилиндри, поръчката на нови резци и замяната на струговете.