просто у нас не е имало проблем с изгубено наследство, щото просто не е имало такъв проблем
Така е, но това е само един от аспектите.
У нас фактически няма градски живот, търговията (която освен средства , дава възможност и за запознаване с чужди земи и идеи) у нас не съществува, в смисъл нямаме данни за български търговци шетащи 2в странство. На Запад всъщност "фундаментализмът" на папската курия, парадоксално спомага за запознаване с Аристотел и гръцката древност, както и за развитието на образоваността. Знанието става ценност. Тома Аквински,който реабилитира Аристотел и е баща на схоластиката , всъщност се опитва да направи от католицизма и логически обоснована религия. Борбата на светските владетели с Папството, пък дава шанс на развитие на правото , канонисти, образовани в университетите Болоня, Париж и т.н. служат и от двете страни на барикадата - на светските владетели и на папството и възоснова на формална логика строят тези за и против върховенството на светската/духовната власт (които на Запад винаги са разглеждани отделно още от времената на папа Геласий и Амвросий Медиолански). Банкерството и търговията изискват "внос"на математически знания от Ислямския свят, с който Западът се е запознал вече покрай арабските инвазии в Ю. Италия и Иберия.
Всъщност Западна Европа преживява цяла верига от "ренесанси" , най значимият - този от 12 в., когато завинаги изпреварва Източна Европа в технологично, демографско, научно - всякакво всъщност ниво.
На Балканите схоластиката, базирана на Аристотеловата логикя също си пробива път , но като "латинска ерес" и местните здрави сили и противопоставят исихазма, който става господстваща доктрина на Православието за около 5 века и еба*а мамата на всякакви опити за разционализъм.