SoftVC VITS Singing Voice Conversion или So-Vits-SVC. Той е безплатен, с отворен код и може да работи локално на всеки компютър с приличен GPU. Когато стартира през март, имаше грешки и изискваше възможност за кодиране, но ставаше все по-лесно, тъй като актуализираните версии пристигат почти всеки ден. Ако просто искате да създадете проста кавър песен, вече има уебсайтове, които автоматизират по-голямата част от процеса.
За да обучите AI модел на избрания от вас певец, захранете приложението с 20 до 30 минути висококачествен акапелен звук и изчакайте няколко часа, докато подейства магически. Ако бързате, можете да използвате модел, направен от някой друг. (Поп звезди като Bad Bunny и Тейлър Суифт са на разположение, както бихте очаквали, но също и металисти като Джеймс Хетфийлд и Фил Анселмо от Pantera.) Добрият модел може да изпълни всяка песен, която пожелаете, стига да имате нейния изолиран вокал и инструментални песни (а ако не го направите, има други програми, които можете да използвате, за да ги разделите). „Аз съм обикновен потребител без какъвто и да е опит в кодирането“, казва Джерати, „но разбрах как да използвам So-Vits-SVC от YouTube и той обучи моя модел Liam за около 12 часа.“
Има ограничения. За най-добри резултати помага, ако вашият AI клонинг има същия вокален диапазон като певеца, който те заместват, поради което в кавъра на „Hello“ на Kanye липсва част от величието на версията на Adele. So-Vits-SVC може да се справи само с един глас в даден момент, така че можете да забравите за Kanye да изпълнява хармониите от пет части в „Bohemian Rhapsody“. Също така вашият AI модел ще следва фразите и флексиите на оригиналния вокалист, така че певците с акценти или други отличителни тикове може да бъдат по-трудни за замяна; вижте, например, катастрофалното изпълнение на Kanye на „99 Luftballons“ на Nena. Най-важното е, че нито So-Vits-SVC, нито който и да е друг софтуер все още може надеждно да пише добра музика и текстове самостоятелно, така че най-добрите песни, генерирани от AI, все още изискват творчески принос от хората.
Разбира се, със скоростта, с която генеративният ИИ напредва, всички тези пречки могат да бъдат преодолени до утре, поради което мнозина, които извличат доходите си от записана или публикувана музика, са в паника в момента. Има неразрешени въпроси относно правната защита на носителите на права. Съдилищата не са решили дали оригиналното съдържание, създадено от AI инструменти, които са били обучени върху защитени с авторски права материали, се счита за нарушение. Също така, в миналото съдебните дела за звучащи вокали са зависели не от авторските права, а от правата на артистите за публичност. Например през 1990 г. Том Уейтс спечели 2,5 милиона долара, след като убеди журито, че реклама на Doritos, в която друг певец имитира гласа му, може да подмами хората да повярват, че той е одобрил чиповете. Но не е ясно дали този случай има някакво отношение към произведения като „Heart on My Sleeve“ или AISIS, които и двете бяха ясно означени като творения на AI, или дори как може да бъде наложен такъв прецедент сега, когато всеки с лаптоп може да пусне своя Фреди Меркюри, Нина Симон или Лил Узи Верт.
„Можем да говорим цял ден за авторските права и правата на публичност, но AI е тук и е тук, за да остане“, казва адвокатът Джейсън Боярски, чиито клиенти включват авторските права на Принс и Мийк Мил. „Освен ако музикалната индустрия не иска още едно преследване на Whac-A-Mole, както имаше с Napster, те ще трябва да намерят начин да възприемат тази технология и да осигурят приходи от нея, така че артистите, чиито вокали се използват, да могат да участват.“
За тази цел Граймс обяви, че ще споделя половината от хонорара за всяка хитова песен, включваща нейния генериран от AI глас, и предложи да обучи свой собствен вокален модел, който да пусне на публиката. Тази идея може да се хареса на поп изпълнителите, много от които така или иначе възлагат писането на песните си на външни изпълнители и ще станат много по-богати, като заемат гласовете си за безкрайни количества нов материал. Може да се хареса особено на собствениците на авторски права на мъртви изпълнители, които вече не могат да правят свои собствени албуми (или на живи като Франк Оушън, Риана и Radiohead, които просто не могат да бъдат притеснявани). Освен това най-накрая ще позволи на талантливи неизвестни като Ghostwriter977 и членовете на Breezer да правят пари от работата си. Почти сигурно ще създаде насищане с повече музика, отколкото всеки фен може да иска или да слуша.
Между другото, генерираните от AI вокали може би вече са решили един от най-старите проблеми на поп музиката, който е, че човешките гласове се променят с времето. Liam Gallagher току-що навърши 50 години и вокалите му са по-дълбоки и по-груби в последните албуми, отколкото бяха в разцвета на Oasis, резултат от заболяване на щитовидната жлеза и три десетилетия износване. Когато го попитах за това през 2017 г., той каза: „Ако нямам няколко дни между концертите, гласът ми просто умира, човече… Трябва да се грижа за него много повече.“ Сега той винаги ще има резервно копие.