0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
От писмо на сценарист на Слави научихме, че в шоуто са наясно с всички тайни нателевизията. Тъй че размишленията по-долу са предназначени за ония, на които им е интересен и другпоглед към прословутото интервю с Падишаха, след което Слави отнесе доста бой. Подканиха ме да го направя и някои ваши коментари. Най-напред, преди да направи подобно интервю, човек трябва да си зададе въпроса, за каквому е нужно то – на него, но още повече на публиката. После да си представи, как изглежда в очите на Падишаха, в състояние ли е да го респектира,да го обели до сърцевината му. Какво ли има там, ще ни допусне ли изобщо в нея? Ще изглежда някак странно, ако си навлечен с фланелка „Системата ни убива“ – а пък кроткоразговаряш със същата тази Система. Но ако все пак успееш да изясниш, как точно убива тя – как, как, как – дори само това епредостатъчно. Стига да не те отнесе многотията от теми, което ще е от полза единствено за Системата –скок-подскок насам-натам и хайде, времето изтече. Ако свалиш фланелката, не се опитвай отново да се скриеш – този път зад въпросите назрителите, да ги използваш като някаква ограда, иззад която да надничаш. Не ти е нужна патерицата на зрителските въпроси – не защото те не съдържат истината – азащото можеш да попаднеш в капана на субективния подбор. Все ще те упрекват, че не си задал най-острите въпроси – и все ще те питат кой ги подбиравсъщност. Острието трябва да е в устата ти, в твоите въпроси. Трябва да е ясно, че почти никой не може да се премери с Падишаха при равни условия – тойидва и ти обсебва интервюто, това е неговият номер. Агресивен е – и трябва да нарушишдобрия тон, за да го укротиш, но тогава той ще се направи на жертва /на медиите/ и пак щеспечели, поне в очите на лековерните зрители. Не можеш да го хванеш за вратовръзката и да го изведеш от студиото – много е тежък. А ако се примириш и се придържаш към обичайното каканижене, това на бърза ръка ще тепревърне във виновник в очите на публиката. С него човек не може да се отпусне нито за миг, а и тамянът, който кади около себе си етолкова пушлив, че лесно може да замае главата ти. • Още с първите си думи примерно: „С кого разговарям – с политик или с журналист?“ – целида те принуди да си свалиш гащите. Ясно е, че така иска да получи предимство още вначалото на разговора. Отрязваш го веднага, примерно така: „Слушайте въпросите ми и те ще ви подскажат с когоси имате работа“. И продължаваш да навиваш бурмата: „Всъщност разговаряте с Народа – готов ли сте за това,искате ли го? Кажете му тогава направо, какво представлява България днес?“ Наивно е да се подпитва Падишаха за други хора – и то в тяхно отсъствие. Това е многоудобно за него – така ще има възможност да прикрива собственото си отсъствие от разговора.Споменавай единствено и само него, събери всичко в него, връщай го към него самия, не мудавай да изпълзи встрани от себе си. Щом вече е дошъл в студиото, спасението е да се говори само за него, за всичко – през него. Ако се подведеш да говорите за ланшния сняг, направо ще му дадеш възможност да се скриеот публиката – и той ще остане много доволен, дори може да те похвали. Публиката обаче щее на съвсем друго мнение. Вкараш ли госта си в капана на човешкия разговор, имаш много по-голям шанс да оставишедно ясно свидетелство, кой всъщност управлява държавата, какви са възможностите му,какви са заблудите му. Питай го примерно виждал ли е бедни хора, но унизително бедни; харесва ли му числото 1 милион 650 хиляди – дали веднага ще се сети, че това са хората,които живеят под границата на бедността? Влизат ли те в сметките му, освен когато се прави на Дядо Коледа? Ако искаш да си остроумен, извади две чинии – едната с филия мас, другата – с филия с мед. Накарай го да се вгледа в двете филии – и да каже колко дълъг е пътят от едната до другата. Продължавай да го „обелваш“: има ли чувство за вина към бедните хора; какво мисли за Своге примерно; загиналите 20 души в чия сметка ги слага; на кой Господ се моли – и той има ли нещо общо с този на всички останали. Можеш да построиш цялото интервю и само върху въпроса „От какво не сте доволен?“ Такаще научиш какви са недоволствата на Падишаха от самия себе си, в състояние ли е той дапроумее и дори да се слее с недоволствата на обикновените хора, на какво разстояние е от тях– на една ръка, за да ги ползва спокойно/небрежно – или по-далеч, но колко по-далеч? Каква част от брутното му лично тегло е заложена – къде, пред кого. • По-добре да го питаш за това, отколкото за брутния вътрешен продукт и външния ни дълг… –това пък е напълно излишно, понеже започнаха дъждовете и хорицата панически пренасятскромното си обзавеждане на горните етажи на мизерните си домове, за да се спасят отпоредното наводнение. И сто милиарда да стане външният ни дълг, това пак няма да спре Черната Река. Колкото повече човъркаме, толкова по-ясно става, че рисковете са много по-големи,отколкото ползите от интервю с Падишах. Особено ако не знаеш кеворкизма „Не се прави на глупак със силния, а го иронизирай“. Пък и вече не е възможно да се говори нормално с нашите политици. Те винаги ще вземат връх – като не ви чуват, не ви отговарят, открито показват, че випрезират и пр. Дори най-мижавите измежду тях се държат разхайтено, говорят за разстрели, за гниди – ивъпреки всичко, медиите се усукват около тях. Сериозния разговор отдавна е изтърван. Когато месиш разговор с Падишах, няма смисъл да потъваш само в онова, което се случваднес – така винаги могат да те изпързалят. Истината за един политик се крие в оценката му за изминалото Време. Как запомня и схваща той собственото си минало – това е важното. И друго: как си представя Края си един политик? Много е вероятно точно този гост да каже, че не си представя никакъв край. Това ще бъдечудесен отговор. И накрая – вижте колко здраво стои отговорът на един Падишах, когато все още беше самоББ, на въпроса ми – „Какво е адът според теб?“ Зададен е през 2002 година. Този отговорвинаги ще разпалва въображението ни. Тогава той каза: „Не съм бил още там. Ако някога отида, ще ти се обадя оттам. Може да ескъпо, но ще ти звънна накъде да хванеш. Към рая или към ада. Може пък да е хубаво.Представи си, че тук е адът!“ Може дълго да се размишлява над тези думи. Дали днес има някаква промяна, дали вече е по-хубаво тук – според него? *** Кеворк Кеворкян