Статус-символ се нарича неодушевен предмет, който изразява обществения и социалния статус на носителя или притежателя му, в едно йерархично общество. Символиката произлиза от предишни епохи, за които е характерна масова неграмотност и чрез пиктограми се е обозначавал ранга на носителите им. Но и след края на Студената война, с лансирането на покварата и celebrity culture и разрастващата се простотия и примитивизъм сред населението на Източна Европа, символиката на марковите стоки играе ръководна роля в социалните контакти на населението и половия отбор.
Copyright:www.backdoornews.com
В първоначалната си форма, статус символите можели да бъдат притежание само ако собственика им вече има съответния социален статус. Жезълът и короната например са статус символи за монарх, през минали епохи. Пръстенът е станал статус-символ за семеен човек от второто столетие пр.н.е. Титлата доктор е притежание на някой, който е защитил докторска дисертация.
В съвременното общество на 21-ви век, статус символи са надписите и лого на марки-производители върху стоките. Типични статус символи са тривърхата звезда на "Mercedes-Benz", ябълката върху продуктите на "Apple", синият и червеният правоъгълник върху дрехите на марка "Tommy Hilfiger". Статус символ е слушалката около врата на лекарите, светломерът около врата на кино-режисьорите, дългият телеобектив със сенник на фотографите, златният ланец около врата на сутеньорите.
Статус-символ
При мъжете статус символи са леката кола, часовникът, обувките, жилището, вилата, местоположението на офиса в центъра на града или в покрайнините, мебелите и декорациите на интериора на работното място, използваното оборудване, както и компанията от красиви секретутки. По време на социализма в България популярен статус символ беше регистрационният номер на леката кола - така наречените хубави номера, съставени от еднакви, леснозапомнящи се цифри.
Скъпи стоки, без практическо приложение, са също статус символи, които указват, че щом притежателя им може да си ги позволи, значи има пари в излишък. Не интелекта, широките рамене и красивото, удухотворено лице, а статус символите, притежавани от мъжете, действат като афродизиак на жените. Голяма част от жените не са способни да се влюбват в мъже, те се влюбват в марки леки коли и мотоциклети.
Броят, външността и възрастта на жените в харема на мюсюлманите, респективно метресите в частните жилищни квартали от затворен тип на западняците, са също символ за охолство и високо обществено положение.
По време на социализма:
"Мерцедес-уиски и актриса,
Волга-водка-секретарка,
Москвич-ракийка и комшийка,
Трамвай-боза и собствената си жена."
При демокрацията:
"Без пари и мама на тате не дава."