Нова е най-голямата търговска медийна група в България и се състои от 7 телевизионни канала, както и онлайн бизнеси, които достигат средно 74% от българското население всеки месец. Nova генерира приходи в размер на 1,154 млрд. шведски крони (220 млн. лева), а печалбата за 2018 г. възлиза на 223 млн. крони (41 млн. лева). Компанията осигурява работа на 650 души.
Investor.bg не успя да се свърже с Кирил Домусчиев, cпeчeлил тъpгa зa медията чрез свързаната с брат му фирма, на мобилния му телефон. Получихме обаче изявление от Advance Media Group.
„Инвестицията ни в „Нова Броудкастинг Груп“ е стратегическа за нашия инвестиционен холдинг. Възнамеряваме да продължим успешното развитие на медията, опирайки се на качеството и доказания професионализъм на хората и мениджърите, работещи в групата на „Нова“. Неслучайно медията е водеща в страната. Възнамеряваме да поддържаме досегашната политика на „Нова Броудкастинг Груп“ за обективна публицистика, лоялност към зрителите и партньорите, както и високо качество на съдържанието и програмите“, пояснява Георги Домусчиев, изпълнителен директор на „Адванс Пропъртис“ ООД и брат на Кирил Домусчиев.
В началото на 2015 г. контролираната от предприемача „Футбол про медия“ спечели новия договор за телевизионните права на футболните срещи от българската Първа лига. Фирмата, която е изцяло собственост на Кирил и Георги Домусчиеви чрез „Адванс Пропъртис“ ООД, плати 30 млн. лева за периода от пет години между 2016 и 2020 г. Първоначално „Футбол про медия“ бе обща собственост на Домусчиев и Тодор Батков, като те държаха по 50% след оттеглянето на третия съдружник - бившия собственик на ЦСКА "Титан", който в началото притежаваше 10%. Батков обаче обяви, че е продал своите 50% срещу 500 хил. лева.
През 2014 г. „Футбол про медия“ плати 5 млн. лева за телевизионните права, след което ги препродаде на ТВ7. Сега обаче мачовете се излъчват от Nova Broadcasting Group и нейните платени канали Diema Sport и Diema Sport 2.
Така въпреки че формално Домусчиев няма никаква собственост на медийния пазар, „Адванс Пропъртис“ е едноличен собственик на капитала на „Футбол Про Медия“ ЕООД. И ако след по-малко от две години „Футбол Про Медия“ отново спечели правата за футбопното първенство, ще трябва да преговаря за излъчване с медия, която е под контрола на същата компания майка. Иначе казано - може да се стигне до конфликт на интереси.
Какво още влиза в Nova Broadcasting Group?
Става дума за бизнес за стотици милиони левове с покритие на няколко пазара – телевизии и радио, списания, онлайн медии и сайтове за търговия.
Телевизионната част се състои от 7 програми с национално покритие и се разпространява ефирно, чрез кабелна телевизия, сателит и IPTV платформа. Става дума за:
- "Нова телевизия" - с общ политематичен профил;
- "Кино Нова" - със специализиран филмов профил;
- "Нова Спорт" - със специализиран спортен профил;
- "Диема" - със специализиран филмово-спортен профил;
- "Диема Фемили" - със специализиран филмов профил;
- "Диема Спорт" - със специализиран спортен профил;
- "Диема Спорт 2" - със специализиран спортен профил.
Nova Broadcasting Group има водещи позиции на основни пазари в областта на медийните услуги, а именно на пазара на телевизионно разпространение, където нейният дял е в границите на 30-40%, и на пазара на телевизионна реклама – около 46% за 2016 г. по данни ГАРБ и Nielsen Admosphere. Според анализ на КЗК за медийния пазар от 2018 г. "Нова" и "БТВ медиа груп" си поделят над 95% от пазара на ТВ съдържание на база брутен рекламен бюджет.
Втората голяма секция от бизнеса са ключови онлайн сайтове и услуги през контрола Net Info, която е най-голямата онлайн медия група в България (по данни на Gemius за началото на 2019, Investor Media Group e на второ място).
В хода на проучване КЗК уточнява, че „Нет Инфо“ АД предлага интернет реклама на общо 25 уебсайта, включващи собствени сайтове, сайтове, собственост на Nova Broadcasting Group, и партньорски сайтове, които общо покриват около 83% от населението на страната, ползващо интернет, като броят на интернет ползвателите е около 4 200 000 души.
Така групата съсредоточава мажоритарен дял от трафика на интернет потребителите на пазара, което е предпоставка за концентриране на все по-голям дял от медийните бюджети.
Сред сайтовете влизат Abv.bg (портал с едноименната електронна поща, който агрегира съдържание от останалите сайтове) и VBox7.com (най-голямата платформа в България за качване и споделяне на видеофайлове). Тук попадат и новинарските сайтове Vesti.bg и DarikNews.bg (MTG придоби мажоритарния дял от Нетинфо след сделка с "Дарик Нюз" през 2013 г.).
Към Nova Broadcasting Group принадлежат и спортният новинарски сайт Gong.bg, сайтът за финансови новини
www.pariteni.bg, този за прогнозата за времето
www.sinoptik.bg и женският сайт
www.edna.bg. Тук попадат и сайтът за обяви за недвижими имоти Imoti.info, за обяви за автомобили carmarket.bg, за услуги за сравняване на цени (sravni.bg) и сайт за сравнение на кредитни и застрахователни услуги (fina.bg).
В началото на 2016 година Нова Броудкастинг Груп, чрез Нетинфо, придоби 51% от Grabo.bg – най-големия уебсайт за групово пазаруване в страната, и 51% от Trendo.bg, водещ онлайн магазин с подбрани маркови стоки. Като част от сделката Нетинфо придоби и мажоритарния дял в Opoznai.bg – най-големия каталог за туристически локации в България, част от Grabo.bg. От юни 2016 компанията притежава и 20% от уебсайта Broshura.bg.
Но нека не забравяме и печатните издания. В портфолиото влиза дял от компанията "Атика Ева" - издателят на списанията "Ева", "Плейбой", Esquire и Grazia. Според GARB пазарният дял на изданията през 2016 г. е 7 на сто. Съсобственик с 35% в дружеството е "Агенция Ева", управлявано до 2018 г. от Дидие Щосел и Милена Попова-Блъскова. „Агенция Ева“ ООД обаче е заличена от Търговския регистър на 5 октомври.
https://www.investor.bg/medii/455/a/mtg-prodade-nova-televiziia-na-bratia-domuschievi-za-185-mln-evro-277594/https://www.investor.bg/medii/455/a/kakvi-tochno-medii-kupuva-domuschiev-277611/