Реалното състояние вместо рекъл казал:
Основна система: „Пет осигуровки и един фонд“
Това е задължителният пакет за социално осигуряване за официално заетите лица в градските предприятия. Както работодателят, така и служителят внасят процент от заплатата на служителя.
1. Пенсионно осигуряване
Цел: Осигурява основен доход на работниците при пенсиониране.
Вноски: Както работодателят, така и служителят внасят вноски (ставка за работодателя ~16%, ставка за служителя ~8% от тяхната работна база). Общата вноска и ставките могат да варират в зависимост от града.
Право на получаване: Изисква се минимален брой години вноски (обикновено 15 години), за да се получат обезщетения при достигане на пенсионна възраст (60 за мъжете, 50 за жените, работещи в сини якички, 55 за жените, работещи в бели якички).
2. Медицинско осигуряване
Цел: Покрива част от разходите за болнични посещения, операции и лекарства, отпускани с рецепта.
Структура: Обикновено се състои от обединен фонд за големи разходи и лична сметка за по-малки, рутинни медицински разходи.
Покритието: Разширило се е драстично. Над 95% от населението вече е покрито от някаква форма на основно медицинско осигуряване, въпреки че обхватът и дълбочината на покритието варират значително.
Ключово разделение:
Основно медицинско осигуряване за градски служители: За официални градски служители. По-високи обезщетения, финансирани от вноски на работодателя/служителя.
Основно медицинско осигуряване за градски и селски жители : За безработни, деца, студенти и селски жители. По-ниски обезщетения, финансирани предимно от индивидуални премии с държавни субсидии.
3. Осигуряване за безработица
Цел: Осигурява краткосрочна финансова помощ на отговарящи на условията работници, които са загубили работата си.
Обезщетения: Обикновено процент от местната минимална работна заплата за ограничен период (до 24 месеца) въз основа на годините осигурителен стаж.
Изисквания: Получателите трябва да са недоброволно безработни и активно да търсят работа.
4. Осигуряване за трудова злополука
Цел: Покрива медицински разходи, предоставя обезщетения за инвалидност и предлага обезщетения за преживели лица в случай на смърт в резултат на трудова злополука или професионално заболяване.
Финансиране: Финансира се изцяло от работодателя въз основа на нивото на риск в индустрията.
5. Застраховка „Майчинство“
Цел: Покрива медицински разходи, свързани с раждане, и осигурява платен отпуск по майчинство (обикновено 98-128 дни, но може да бъде по-дълъг в някои провинции).
Финансиране: В миналото финансирана от работодателите, сега е обединена с основната схема за здравно осигуряване в повечето области за административна ефективност, но предимствата остават.
„Един фонд“: Фонд за жилищно осигуряване
Цел: Задължителен план за спестявания, който помага на служителите да закупят, построят или ремонтират първия си дом.
Вноски: Както работодателят, така и служителят внасят равен процент (обикновено 5%-12% от заплатата на служителя) в лична сметка.
Употреба: Средствата могат да бъдат изтеглени за първоначална вноска или използвани за обезпечаване на ипотека с преференциален (по-нисък) лихвен процент от търговските банки.
Други основни програми за социално подпомагане
Китай има няколко други важни системи за социални помощи:
1. Дибао Гаранция за минимални средства за препитание
Често наричана „китайско благосъстояние“, Дибао е програма за социално подпомагане, основана на доходите, която предоставя парични преводи както на градски, така и на селски домакинства, чийто доход на глава от населението е под местно определен праг на бедност.
Местните власти определят нивото на помощите, което води до значителни регионални различия. Това е критична мрежа за безопасност за най-бедните граждани.
2. Социално подпомагане и помощ при бедствия
Правителството предоставя помощ на жертви на природни бедствия, бездомни лица и хора в крайна бедност, често чрез временна помощ, подслони и основни доставки.
Ключови характеристики и предизвикателства
Разделението между градско и селско население: Това е най-определящата характеристика. Качеството и стойността на обезщетенията (особено пенсиите и здравното осигуряване) са значително по-високи за градските служители в сравнение с жителите на селските райони и работниците мигранти. Реформите бавно работят за намаляване на тази разлика.
Система Хукоу (регистрация на домакинства): Достъпът до най-добрите местни социални помощи (като градски дибао и образование) често е обвързан с местна градска система „хукоу“. Приблизително 290 милиона работници мигранти със селска система „хукоу“ могат да се сблъскат с бариери при достъпа до пълни помощи в градовете, където работят, въпреки че преносимостта на осигуряването се подобрява.
Регионални различия: Размерите на вноските, нивата на обезщетенията и допустимостта се определят до голяма степен на провинциално или общинско ниво. Пенсията в Шанхай е много по-висока от тази в по-бедна вътрешна провинция, което отразява огромните разлики в местния фискален капацитет.
Устойчивост: Пенсионната система е подложена на силен натиск поради демографската промяна (ниска раждаемост, нарастваща продължителност на живота). Правителството повишава възрастта за пенсиониране и насърчава частните пенсии, за да се справи с това.
Непълно покритие: Въпреки че покритието на здравното осигуряване е почти универсално, „Петте застраховки“ все още са предимно за служители от формалния сектор. Много от работниците в неформалния сектор, самонаетите лица или гъвкавите работници в „гиг икономиката“ нямат пълно покритие.
Последни реформи и бъдеща насока
Китайското правителство работи активно за реформиране на системата с няколко ключови цели:
Интеграция: Сливане на отделни схеми за осигуряване на градските и селските жители (напр. в пенсионния сектор и здравеопазването) за намаляване на неравенството.
Преносимост: По-лесна преносимост на осигурителните сметки и обезщетения в различните провинции в подкрепа на огромната мигрантска работна сила.
Разширяване: Разширяване на покритието до повече нестандартни работници и селски жители.
Устойчивост: Реформиране на пенсионната система, за да се гарантира нейната дългосрочна жизнеспособност.