Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Декември 08, 2019, 12:16:41

Автор Тема: Наука и технологии  (Прочетена 8857 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Цитат
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията призовава българските организации и граждани да участват в обществена консултация на Европейската комисия за Цифровата програма за Европа в периода 2021-2027 г.
Стратегическият документ планира приоритетите на бъдещите инвестиции в дигиталната икономика. Програмата е с бюджет от 9,2 млрд. евро, съобщиха от МТИС.
Обществената консултация акцентира върху приоритетите и проектните предложения за първите 2 години на програмата 2021 – 2022 г. Допитването е отворено онлайн от 25 юли до 25 октомври 2019 г.

https://technews.bg/article-118135.html
Казано накратко, има едни 9,2 млрд. евро, ама не знаем колко от тях можем да докопаме, помогнете с идеи как да завлечем по голям дял от тези пари, пък колкото ни дадат, ние ще си ги усвоим както си знаем.
 :cool-1084:

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Цитат
Представете си Манхатън без хаотично пресичащи пешеходци, магистралите на Лос Анджелис без нарушения на скоростта или Москва без задушаващи задръствания, пише New York Times.
Ако автономните превозни средства са бъдещето, то техните разработчици трябва да помислят и за горните фактори, които ще спъват развитието им. В Ню Йорк важи неписано правило – пресичай когато и където искаш, само внимавай. Това е нещо, което отличава нюйоркчани от туристите, които търпеливо чакат на светофарите. Ако обаче пешеходците знаят, че никога няма да бъдат връхлетени от превозно средство (заради функциите за сигурност в автономните автомобили), то те могат и като цяло да слязат по платната за движение, което би блокирало трафика. Подобен маниер на движение е характерен за градове като Мумбай, Манила, Джакарта и други, където пешеходци, рикши, мотопеди и камиони споделят цялата улица, независимо от ширината и.
„С автономните автомобили, техническата част е по-лесната. Обществената част обаче е по-голямо предизвикателство“ казва Марк Роузкайнд, шеф на Админстрацията за пътна безопасност при Барак Обама и в момента на подобна длъжност при разработчика на автономни возила Zoox.
Това, което може да се каже със сигурност е, че никое общество не е готово за тази промяна, а отражението върху различни култури (на много места шофирането е символ на мачизъм и независимост) тепърва ще се бъде обсъждано.
Автономните автомобили се делят на шест нива, от нула до пет. Ниво 5 са напълно автономни коли, които едва ли ще са готови в близките 10 или дори повече години, според Марк Роузкайнд. Те трябва да изминат милиарди километри, казва той.
Колите от ниво 4. които са напълно самоуправляващи се при определени условия ще излязат на пазара в следващите пет години, твърдят експерти. Това прави необходимо бързото формулиране на нови правила неотложно. Засега с това са заети различни организации, но липсва усилие на национално ниво.
Една от първите конфликтни точки ще е едновременното присъствие на автономни и обикновени автомобили по пътищата – как автономния автомобил да реагира на присветкане и бибиткане от други коли, или ситуация в която автономна и обикновена заедно приближават светофар, който светва жълто?

https://www.bloombergtv.bg/analizi/2019-08-02/badeshteto-na-avtonomnite-koli-i-kamioni-e-nesigurno

Неактивен AnonimusBG

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1676
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #362 -: Август 12, 2019, 22:20:09 »
ТЕСЛА ВЗОРВАЛАСЬ И СГОРЕЛА В МОСКВЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!! ИЛОН МАСК В ШОКЕ!!!!!!!!! 11.8.2019
https://www.youtube.com/watch?v=Yl6woYFhJ6o

Tesla дважды взорвалась после ДТП
Что известно об аварии в Москве
Автомобиль Tesla попал в аварию на МКАДе. Ехавшая на автопилоте по левой полосе машина не заметила эвакуатор и врезалась в него на скорости 100 км/ч. Сразу после этого автомобиль загорелся. Прогремело два взрыва. Вместе с водителем в машине находились двое его детей. Они успели покинуть автомобиль через задние двери. Все трое попали в больницу.

https://www.kommersant.ru/doc/4059281

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Цитат
Така например, Siri през 2017 г. успява да отговори правилно на 66,1% от въпросите, през 2018 г. – на 78,5%, а тази година вече на 83,1%. Като цяло обаче най-умен продължава да бъде Google Assistant.
https://technews.bg/article-118614.html

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
$2 млрд. за база на Луната?
« Отговор #364 -: Август 23, 2019, 08:31:49 »
Цитат
Президентът на САЩ Доналд Тръмп изглежда скоро ще получи предложение за финансиране на програма, която ще върне хората на Луната. Идеята идва от Нютон Гингрич, американски политик и бивш говорител на Камарата на представителите на Конгреса на САЩ, и екип от експерти от НАСА, според публикация в Политико.

Гингрич предлага да се заделят 2 милиарда долара за проект, в рамките на който частни космически компании ще се състезават помежду си в това кой по-бързо ще изгради база на Луната. Наградата за победителя ще бъде именно 2 милиарда долара.

На първо място, проектът е насочен към технологични компании като SpaceX и Blue Origin. Илон Мъск, шефът на SpaceX, вече коментира идеята, като я нарече „чудесна” в Twitter.

В същото време си струва да се отбележи, че Доналд Тръмп активно се застъпва за завръщането на САЩ на Луната, така че подобен вариант може да му допадне и на него, особено ако се организира като шоу на частни компании.

https://technews.bg/article-118715.html

Активен buratinob

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4714
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #365 -: Август 23, 2019, 08:39:28 »
Напълно достатъчно за една 3D холивудска продукция.
Даже ако платим и въоръжението за нашите Ф-ки може на финала да сложат надпис:
Спонсорирано от РБ.

Неактивен Nor1

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 3060
    • Профил
Re: $2 млрд. за база на Луната?
« Отговор #366 -: Август 23, 2019, 17:44:48 »
Наградата за победителя ще бъде именно 2 милиарда долара.
Т.е. състезание с кучешки впрягове за златоносни участъци в Аляска ?
Или "The Winner Takes It All" ?
« Последна редакция: Август 23, 2019, 17:46:49 от Nor1 »

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Разработиха първия протокол за квантов интернет
« Отговор #367 -: Август 23, 2019, 18:32:46 »
Цитат
Холандски учени разработиха първия в света протокол за така наречения „квантов интернет”, който работи без смущения и е най-защитен от хакване. Идеята принадлежи на експерти от изследователския център QuTech.
Протоколът, работещ в свързващия слой (link layer) на мрежовата йерархия, е създаден от екип учени под ръководството на проф. Стефани Уенер. Същият екип е разработил обща концепция за квантови мрежи, които, според учените, биха могли да заменят традиционните интернет и локални мрежи.
Идеята на QuTech се основава на принципа на много бързата обработка на кубити, тъй като последните не могат да се съхраняват в паметта дълго време. Подобна обработка ще осигури висока скорост за предаване на информацията, а т.нар. феномен на „квантовото заплитане” – друга основа на протокола – ще даде възможност за максимална защита на предаваните данни.
Явлението „квантово заплитане” предполага взаимозависимост на два или повече обекта, в случая кубити, и неразривна връзка помежду им. Опит за прихващане на данни ще доведе до промяна в квантовото състояние на един или повече кубита и в резултат на това до загуба на предаваната информация. С други думи, информацията може да бъде получена само от целевото устройство – изключен е неоторизиран достъп до нея.
Стефани Уенер запазва в тайна техническите подробности за работата на първия протокол за квантова мрежа. Тя уточнява само, че физическата инфраструктура на обикновения интернет би била много подходяща за функционирането на квантовия интернет.
Концепцията за квантова мрежа, разработена в QuTech, не предполага създаване на нови физически мрежи за предаване на информация и още повече – на нови материали. Според Уенер, широко разпространените оптични кабели, използвани за работа с класическия интернет, са подходящи и за квантовия.
Професорът уверява, че технологията вече работи – по нея се предават данни чрез оптично влакно, което директно свързва приемника и предавателя. В обозримо бъдеще екипът на Уенер ще проведе серия от тестове на квантови мрежи, изградени на базата на класически мрежи, които използват междинни комуникационни възли.
Уенер не разкрива условията за комерсиализация на технологията, но отбелязва, че физическите експерименти скоро ще бъдат недостатъчни за нейното развитие. „Много е важно да излезем извън обхвата на физическия експеримент и да преминем към създаване на реална система”, казва тя.

https://technews.bg/article-118755.html

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
IBM защитава лентовите носители от квантово хакване
« Отговор #368 -: Август 25, 2019, 15:52:56 »
Цитат
Традиционните носители за съхранение на данни трябва да бъдат защитени от потенциални заплахи от квантовите системи още днес. Поне така смята корпорацията IBM, която въвежда допълнителна защита на лентовите носители.
IBM постигна голям напредък в развитието на квантовите компютри, така че разбира по-добре от всеки друг опасностите от въвеждането на принципно нови платформи. Квантовите компютри са способни да обезсмислят съвременните методи за криптиране на данни, а това, според IBM, може да се случи още в близките 10-30 години.
За да защити лентовите устройства IBM TS1160 от атаки с квантови системи, IBM добавя към традиционното кодиране с алгоритъма AES-256 кодиране с два „квантови” криптографски примитива – Khyber и Dilithium. Те са част от пакета CRYSTALS, разработен от IBM и предложен като NIST стандарт за използване в проекти с отворен код.
Примитивът Khyber предполага вмъкване на защитен ключ за криптиране в данните, а Dilithium – на защитен цифров подпис. Защитата и в двата случая се базира на основни механизми на квантовата физика, според които криптирани данни по квантов начин не могат да бъдат прихващани без промяна на самите данните.
С други думи, изтичането на данни винаги ще бъде видимо, което ще позволи смяна на ключа в самото начало на прихващането.
IBM твърди, че защитата на лентовите устройства вече е тествана успешно срещу  заплахи от хакване чрез квантови компютри. Очаква се новата технология да влезе в експлоатация през следващата година.

https://technews.bg/article-118781.html

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Ferrari обяви цената на най-мощния си модел в историята
« Отговор #369 -: Август 25, 2019, 17:49:55 »
Цитат
През есента на пазара ще излезе новата хиперкола на Ferrari. Моделът носи името SF90 Stradale и освен че е най-мощният в историята на марката, ще бъде и един от най-скъпите, обявиха от Маранело, цитирани от Automedia.bg.
Задвижването на автомобила става с хибридна система, в чиято основа е поставен 3,9-литров турбо V8 двигател, който развива 780 к.с и 800 Нм въртящ момент. Той работи в комбинация с 3 електромотора - един между двигателя и скоростна кутия, и два на предната ос, като те осигуряват задвижване на четирите колела.
Сумарната мощност на агрегата е 1000 к.с., което позволява на хибридната хиперкола да ускорява от 0 до 100 км/ч за 2,5 секунди, а до 200 км/ч - за 6,7 секунди. Максималната скорост е ограничена на 340 км/ч.
Продажбите на Ferrari SF90 Stradale ще стартират след месец, като компанията вече приема поръчки за модела. Цената му започва от 430 000 евро.

https://www.investor.bg/novini/444/a/ferrari-obiavi-cenata-na-nai-moshtniia-si-model-v-istoriiata-288171/
Лека кола със самолетен двигател.
 :m1731:

Активен buratinob

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4714
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #370 -: Август 25, 2019, 17:52:38 »
И цена като на самолет. :too_happy-1067:

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Хората трябва да станем киборги
« Отговор #371 -: Август 30, 2019, 19:57:17 »
Цитат
Илон Мъск посети Китай във вторник, но не, за да говори за своята компания Tesla или за новата си фирма в Народната република. Вместо това, в съвместна изява с основателя на Alibaba Джак Ма, той говори за изкуствения интелект (AI), като повтори предупрежденията си за рисковете за човешкото общество, които тази технология крие.
"Хората подценяват капацитета на изкуствения интелект", каза Мъск по време на конференцията в Шанхай. „Те смятат, че ще си имаме работа с умни хора, но това ще бъде много повече. AI ще бъде много по-умен от най-умния човек“, поясни предприемачът.
Как обаче човечеството може да се противопостави на това зловещо обстоятелство. Мъск има предложение: „Ако не можете да ги победите, тогава се присъединете към тях“. С други думи, ние, хората, трябва да станем киборги.
Сред многото компании, които Мъск е основал, от юли има една, наречена Neuralink. Компанията се надява да тества разработените от нея интерфейси между компютрите и човешкия мозък още през следващата година. Експертите описаха основната технология като впечатляваща, но смятат времевия график на Neuralink за „невероятен“.
Мъск е по-оптимистичен. „Вече сме киборги", каза той в четвъртък. „Хората не осъзнават това. Но ние вече сме киборги, защото сме толкова интегрирани с нашите смартфони и компютри“.
По думите му смартфоните вече са нещо като разширение на хората. „Ако забравите телефона си, все едно ви липсва крайник", каза Мъск. „Но комуникацията с нашите смартфони все още е много бавна, особено нашият принос", добавя предприемачът.
Тя е много по-бавна от тази на AI. Следователно човечеството трябва да се задейства, призовава Мъск. „Ще бъдем много, много надминати от изкуствения интелект, по всякакъв начин“, предупреди предприемачът. „Гарантирам това", добави той. 
„Хората могат да работят само три дни в седмицата, по четири часа на ден с помощта на технологичния прогрес“, заяви от своя страна на сцената съоснователят на Alibaba Group Holding Ltd. Джак Ма в рамките на Световната конференция за изкуствен интелект в Шанхай в четвъртък, предава Bloomberg.
Срещата между Ма и Мъск се случва на фона на засилваща се търговска и технологична война между САЩ и Китай. Президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви в петък допълнителни мита върху стоки за около 550 млрд. долара от Китай, часове след като Пекин обяви контра-мита за стоки на стойност 75 млрд. долара за САЩ.
Tesla е една от няколкото известни американски компании, засегнати от търговската война. В момента тя строи фабрика за своите автомобили в Шанхай. В началото на 2018 г. Мъск изпрати публично в Twitter съобщение на Тръмп, оплаквайки се от 25-процентната ставка за вносни коли за Китай, влизащи на пазара в страната.
Джак Ма пък е откровен критик на търговската война. В края на миналата година в рамките на China International Import Expo в Шанхай предприемачът нарече конфликта „най-глупавото нещо на този свят“.

https://www.investor.bg/na-fokus/441/a/mysk-horata-triabva-da-stanem-kiborgi-288500/

Неактивен Nor1

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 3060
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #372 -: Август 30, 2019, 20:19:30 »
Тоя явно непрекъснато е надрусан.

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Цитат
Уникален процесор с транзистори от въглеродни нанотръби произнесе първите си думи: „Здравей, свят!”. Статия за първата по рода си разработка е публикувана в новия брой на сп. Nature.
Процесорът е създаден от стартъпа SkyWater съвместно с компанията Analog Devices. Това е същата разработка, за което се разчу преди месец в едно от регулярните събития под егидата на американската агенция за перспективни военни технологии DARPA.
SkyWater и Analog Devices разработват съвместно технология за производство на многослойни микросхеми, базирани на транзистори от въглеродни нанотръби. На конференция на DARPA в средата на юни изпълнителният директор на SkyWater и служител на MIT – Макс Шулакер показа първата силициева подложка с процесори от въглеродни нанотръби. Статията в Nature хвърля светлина върху иновацията.
Използването на нови материали за производството на чипове се налага по простата причина, че полупроводниците са изчерпани от гледна точка на по-нататъшно намаляване на нормите на технологичния процес. Досега беше лесно – разработчиците намаляваха размерите на елементите в чипа и получаваха по-голяма производителност и по-ниска консумация. Уви, след като процесът стигна няколко нанометра, по-нататъшният напредък стана невъзможен, поне на разумна цена.
Въглеродните нанотръби със своите прекрасни електрически свойства и малки размери (до 2 нм в диаметър) обещават големи токове и малки закъснения в значително по-малък обем на транзисторния гейт. Проблемите на въглеродните нанотръби са хаосът в ориентацията им и чистотата на материала.
Учените все още не смогват да фиксират отделни нанотръби на правилното място (между гейтовете на транзистора) с правилната ориентация (от един гейт към друг) и в необходимото количество (в идеалния случай – една тръба на транзистор). Разработката на SkyWater е опит за борба с хаоса и дава положителен резултат.
Сега обаче инженерите са създали технология, която може да бъде внедрена в съвременното производство на CMOS чипове. Въз основа на транзисторите с въглеродни нанотръби, групата на Макс Шулакер е създала 32-битов процесор с 16-битова адресация на паметта, използвайки отворения набор от инструкции RISC-V.
Процесорът съдържа над 14 000 транзистора, всеки от които е напълно работещ, което се потвърждава чрез тестване на програма, която произнася фразата „Здравей, свят! Аз съм RV16XNano, произведен от CNTs”.
Транзисторите се групират в инвертори, с които се изгражда останалата част от необходимата логика на чипа. Процесорът изпълнява обичайните 32-битови RISC-V инструкции без никакви модификации. Разбира се, 14K транзистори все още е твърде малко, но като начало разработката е несъмнен успех.

https://technews.bg/article-118929.html

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Батерии с дълъг живот, които се зареждат бързо
« Отговор #374 -: Август 30, 2019, 21:37:35 »
Цитат
Скорошно проучване, проведено от група учени от Skoltech под ръководството на проф. Павел Трошин в сътрудничество с Университета в Кьолн и Уралския федерален университет, се насочи към линейните полимери от тетрааминобензол на база никел и мед. Въпреки че линейните полимери проявяват много по-ниска първоначална електронна проводимост в сравнение със своите двуизмерни колеги, според изследователите, те могат да бъдат използвани като анодни материали, които се зареждат / разреждат за по-малко от минута, тъй като тяхната проводимост се увеличава драстично след първото разреждане.
Освен това е установено, че тези анодни материали имат отлична стабилност при високи скорости на зареждане / разреждане: демонстрирано е, че те запазват до 79% от максималния си капацитет след повече от 20 000 цикъла на зареждане и разреждане.
Освен е открито, че полимерите на медна основа могат да се използват както като анодни, така и като катодни материали с голям капацитет. Авторите посочват, че има много възможности за оптимизация на структурата, въпреки че катодът все още не може да работи стабилно. „Има много методи за фина настройка на характеристиките на координационните полимери“, обяснява водещият автор на изследването Роман Капаев, докторант в университета. „Всъщност ние се занимаваме тук с един вид „строителен комплект“, в който частите могат лесно да се сменят или заменят. Можем да модифицираме както аминовата структура, така и катиона на преходния метал и по този начин да повишим капацитета, да увеличим или намалим редукционния потенциал, да подобрим стабилността и да нагласим различни други настройки“.

https://greentech.bg/archives/78526

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Volkswagen залага все повече на електричките
« Отговор #375 -: Септември 09, 2019, 17:59:48 »
Цитат
Германският автомобилен концерн Volkswagen набира темпо в състезанието за доминация за електрическото бъдеще на индустрията, предава Bloomberg TV Bulgaria, като се позовава на CNN.
Най-големият производител на автомобили в света обяви, че е постигнал споразумение с шведската Northvolt за създаването на фабрика за батерии в Германия.
Volkswagen заяви, че производството на батериите ще започне в края на 2023 г. или в началото на 2024 г., ход, който е ключов за способността ѝ да създаде “най-голямата електрическа офанзива в автомобилната индустрия в света”. 
Компанията инвестира 900 млн. евро (993 млн. долара) в съвместното предприятие с Northvolt. Част от парите ще отидат в германската фабрика, а останалите ще осигурят на Volkswagen 20-процентен дял в Northvolt и място в нейния надзорен съвет.
Групата планира да пусне около 70 нови електрически модела през следващото десетилетие и се надява да създаде 22 млн. електрически коли за този период. Тя инвестира над 30 млрд. евро (33 млрд. долара) в електрификацията на колите си през следващите 4 години, отчасти в следствие на скандала с дизеловите емисии.
Volkswagen потвърди, че серийното производство на новия електрически автомобил ID.3 ще започне през ноември, като първите модели ще бъдат доставени на клиентите през следващата година. Компанията вече е продала лимитираната версия на ID.3, която ще направи международния си дебют по време на Автомобилното изложение във Франкфурт на 9 септември.
В случай на успех Volkswagen може да пребори конкуренти като Tesla на американския предприемач Илон Мъск и подкрепяната от Уорън Бъфет BYD в Китай.

https://www.investor.bg/novini/444/a/volkswagen-zalaga-vse-poveche-na-elektrichkite-288961/

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Renault обещава електрически коли за 10 000 евро до 5 години
« Отговор #376 -: Септември 09, 2019, 19:13:26 »
Цитат
В рамките на пет години ръководителят на Renault Тиери Болоре очаква първия електрически автомобил в Европа, който да струва 10 000 евро.
„Работим по това. И ще отнеме много по-малко от пет години, за да може един такъв автомобил да се удари на пазара в Европа“, каза той в интервю за германския икономически всекидневник Handelsblatt. „Цените на електрическите автомобили трябва да паднат драстично, това е необходимост", пояснява той.
В отговор на дебата за изменението на климата той вижда електромобилността и хибридните автомобили: „Автомобилната индустрия полага големи усилия да стане по-екологична“, твърди Болоре. От друга страна обаче счита, че дизеловата технология е изчезващ вид: „Мисля, че дебатът беше фатален за дизела. Битката в публичния дебат уби технологията“, пояснява мениджърът.

https://www.investor.bg/novini/444/a/renault-obeshtava-elektricheski-koli-za-10-000-evro-do-5-godini--288999/

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Колаборативен робот ускорява автоматизацията
« Отговор #377 -: Септември 17, 2019, 18:39:28 »
Цитат
Производителят на колаборативни роботи Universal Robots обяви наличността на нов модел UR16e, който може да се похвали с впечатляващи способности, включително 16 кг полезен товар.
Коботът UR16e комбинира капацитет за висок полезен товар с 900 мм радиус на действие и повторяемост на поза +/- 0,05 мм, за да изпълнява автоматизирани задачи като работа с тежкотоварни материали, боравене с тежки части и машинна поддръжка.
Разработен в рамките на иновативната платформа е-Series, коботът прави автоматизацията бърз и лесен процес. Програмирането и интеграцията са елементарни, в зависимост от възможностите и знанията на потребителя.
Както всички колаборативни роботи на Universal Robots, UR16e може да бъде разопакован, монтиран и програмиран да изпълнява задачи за по-малко от час. С малък отпечатък и 900 мм радиус на действие, UR16e се интегрира лесно във всяка производствена среда без прекъсване.
С полезен товар от 16 кг, UR16e елиминира ергономичните и производствени предизвикателства, свързани с повдигане и преместване на тежки части и продукти, намаляване на разходите и времето.
UR16e е подходящ за автоматизация с високо натоварване и CNC машинна поддръжка (машини с цифрово програмно управление), включително многочастично боравене, без да прави компромиси с прецизността.
Както всички други коботи от семейството на e-Series на Universal Robots – UR3e, UR5e and UR10e, новият модел UR16e притежава вграден датчик за сила, 17 функции за безопасност, включително персонализирано време за спиране и спирачен път, както  и интуитивен поток на програмиране.
UR16e отговаря и на всички разпоредби за съответствие и стандарти за безопасност при сътрудничеството между човек и робот, включително EN ISO 13849-1, PLd, Category 3 и EN ISO 10218-1.
За разлика от традиционната автоматизация, която е скъпа, комплексна и опасна, Universal Robots доставя на производителите различни размери коботи, които се инсталират и програмират лесно и имат нулево прекъсване по време на работните процеси.
Компанията има повече от 37 000 работещи коботи по света. Те извършват монотонни, но и критични задачи в различни aспекти в производствената среда, включително монтиране, вдигане и поставяне, полиране, палетизиране, машинна поддръжка и завинтване на винтове и гайки.

https://technews.bg/article-119309.html

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
„Квантов” компютър работи при стайна температура
« Отговор #378 -: Септември 21, 2019, 19:30:59 »
Цитат
Изследователи от университетите в Тохоку и Пърдю разработиха нетрадиционна изчислителна схема, основана на топлинни колебания, и демонстрираха нейната оперативност при вероятностни изчисления.
Вероятностните изчисления използват вероятностни битове, или p-битове, състоянието на които варира във времето между “0” и “1”. Можем да направим аналогия с квантовите изчисления, които използват суперпозиция на квантови битове или q-битове, приемащи стойности “0” и “1” едновременно.
В елементарния вероятностен компютър, създаден от изследователите въз основа на концепция за асинхронни невронни мрежи, p-битовете са реализирани в стохастичен възел на магнитен тунел (s-MTJ). За демонстрация е избрана целочислена факторизация като нагледен пример за проблеми с оптимизацията, пише CDRinfo.
Очаква се квантовите изчисления да помогнат за решаване на сложни проблеми, включително с оптимизацията, които класическите компютри не могат ефективно да решат. Докато повечето q-битове работят при изключително ниски температури и често взаимодействат само със съседни q-битове, p-битовете на спинтрониката могат да се използват като q-битове, но работят при стайна температура с възможност за електрическа корелация с няколко p-бита дори на големи разстояния.
В допълнение, p-битовете могат да бъдат реализирани чрез лека промяна на технологията на магниторезистивната памет с произволен достъп (MRAM).
Демонстрираната изчислителна схема, базирана на спинтроника, е особено привлекателна за определени класове проблеми, при които приблизителните решения са приемливи, тъй като вероятностният компютър използва естествената стохастичност на s-MTJ, вместо да я въвежда изкуствено в детерминиран компютър.
В сравнение с квантовите компютри, вероятностните компютри на база спинтроника имат предимства като работа при стайна температура, лекота на изпълнение и наличие на добре развити MRAM технологии, подчертават специалистите.

https://technews.bg/article-119406.html

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Hyundai започва да разработва летящи автомобили
« Отговор #379 -: Октомври 02, 2019, 02:52:18 »
Цитат
Смята се, че в близко бъдеще летящите коли ще се превърнат във важна част от транспортните системи със задачата да намалят съществуващия пътен трафик в мегаполисите. Южнокорейският автомобилен производител Hyundai Motor Group направи крачка в тази посока, като създаде подразделение за разработка на въздушни превозни средства, съобщава Automedia.bg. За ръководител на проекта е назначен Шин Чжевон, световноизвестен авиационен инженер и конструктор.

Южнокорейският концерн посочва, че новото подразделение ще разработи базови технологии, които ще направят компанията лидер на пазара на градския въздушен транспорт. Според прогнозите през следващите 20 години обемът на този сегмент ще достигне 1,5 трилиона щатски долара. Поради това Hyundai Motor Group не спести пари, за да наеме един много скъп специалист в тази област.

Доскоро Шин оглавяваше отдела за авиационни изследвания в американската космическа агенция НАСА, където определяше стратегията за развитието на авиационната индустрия. Опитът му е в разработването на революционни планери и двигатели, както и на технологии за въздушна безопасност и контрол на движението. В новата си роля Шин ще разработва решения за безопасно и икономично пътуване по въздуха.

https://www.investor.bg/novini/444/a/hyundai-zapochva-da-razrabotva-letiashti-avtomobili-290423/

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Molecular Assemblies развива ензимен ДНК синтез
« Отговор #380 -: Октомври 04, 2019, 14:48:59 »
Цитат
Известно е, че информацията може да се съхранява в ДНК последователности. След като това е реализирано в природата, защо да не се приложи и за технологичното развитие на човечеството?
Пробив в тази област може да направи т.нар. ензимен синтез на ДНК, при който за създаване на желаните последователности се използват ензими, а не „сурова” химия.
С ензимен ДНК синтез се занимава младата компания Molecular Assemblies. Тя е създадена през 2013 г., но зад нея стои 30-годишният опит на профилни учени, отбелязва Storage Neswletter. Смята се, че Molecular Assemblies е първата, която предлага комерсиален и сравнително прост метод за синтезиране на дълги вериги ДНК.
Предвид интереса към модификациите на генома и необходимостта от нови методи за записване на информация, Molecular Assemblies се радва на внимание от страна на инвеститорите. Наскоро компанията успя да привлече 12,2 милиона долара за развитие в първия кръг от инвестиции от серия А.
Методът за синтез на дълги вериги ДНК, разработен от Molecular Assemblies, използва водни разтвори и неопасни химикали. Технологията включва и проста обработка на веригите след синтеза с цел извличането им от разтвора и по-нататъшна работа с тях.
Така създадените нишки ДНК могат да бъдат използвани за медицински нужди (клетъчна терапия CAR-T и редактиране на гени CRISPR), за модифициране на селскостопански продукти, в промишлеността и в технологиите за запис на данни на молекулярно ниво.

https://technews.bg/article-119706.html

Неактивен Hateras

  • Sr. Member
  • ****
  • Коментари: 301
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #381 -: Октомври 09, 2019, 19:00:01 »
Nobel prize in chemistry awarded for work on lithium-ion batteries
Цитат
John B Goodenough, M Stanley Whittingham and Akira Yoshino honoured for sparking a portable technology revolution

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Новият Volkswagen Golf си говори с околните
« Отговор #382 -: Ноември 03, 2019, 15:05:19 »
Цитат
Новият VW Golf e първата кола в света с технологиите Car2X и WLANp. Те позволяват на превозните средства да комуникират директно помежду си и заобикалящата ги среда и по този начин да работят по-безопасно.
Volkswagen Golf е най-успешният европейски автомобил за повече от четири десетилетия. За 45 години от Golf са продадени 35 милиона единици, като за целия този период бяха пуснати 7 генерации. Продажбите му в Германия ще стартират през декември.
Революционната джаджа за общуване Car2X дава възможност за отключване на вратите без използване на ключ, а чрез смартфон. 
С WLANp превозните средства получават информация за няколко милисекунди от други участници в движението и тяхната собствена среда, като светофари на кръстовища. По този начин новият Golf може сам да определя необходимата скорост, с която се движи в града, така че да попада винаги в “зелена вълна”
WLANp е технически стандарт, който дава възможност за предаване на динамични и временни данни в реално време. В зависимост от околностите сигналът може да достигне 150 м в града и до 800 м по селските пътища и магистрали. Сигналът покрива обхват от 360 градуса. Car2X се основава на радио връзка и не изисква Wi-Fi или мобилна интернет връзка. 
“Тъй като никакви данни не се съхраняват в сървъра с локално предаване на данни за разлика от мобилните мрежови връзки, сигурността на данните също е гарантирана”, обяснява Томас Бийл, директор на кооперативната сигурност и електронните процеси във Volkswagen. 
Технологията Car2X от първо поколение предупреждава водача за проблеми като ремонти на пътя, край на задръстване, място на катастрофи или ситуация с аварийно спиране. С Car2X шофьорите са информирани за внезапни спирачни маневри от други участници в движението, което позволява да забавят скоростта навреме. По този начин така типичните по германските магистрали задръствания ще се облекчат. Системата може също така да предупреждава много по-рано за приближаваща линейка или пожарна. 
Отделните системи в новия модел са не само свързани помежду си, а благодарение на модула за онлайн връзка OCU (Оnline Сonnectivity Unit) вече са в постоянен контакт и със света извън осмото поколение на Golf. Включеният в стандартното оборудване на новия модел OCU включва вградена еSIM карта и осигурява постоянна свързаност с гамата от онлайн функции и услуги We Connect и We Connect Plus на Volkswagen. 
Още с началото на продажбите Golf ще се предлага с избор от девет двигателя и пет хибридни варианта. Опциите за задвижване включват бензин (TSI), дизел (TDI) и задвижване с природен газ-метан (TGI), два четирицилиндрови бензинови агрегата с 90 и 110 к.с., два 4-цилиндрови дизелови със 115 к.с. и 150 к.с., както и TGI със 130 коня. Новите варианти TSI имат ниски стойности на консумация на бензин и вредни емисии благодарение на иновативния процес на горене TSI Miller. При дизелите TDI Volkswagen използва технология за двойно дозиране, за да намали значително емисиите на азотен оксид (NOx) до 80%. Освен това разходът на нафта е намален със 17% в сравнение с предшественика.
С новия Golf
Volkswagen започва и
хибридна офанзива Осмият Golf е с пет хибридни версии. Меките хибриди eTSI ще са три с 48V литиево-йонна батерия и последното поколение ефективни двигатели TSI със 110, 130 и 150 коня. Производителите твърдят, че разходът на бензин пада с 10 процента, а автомобилът е изключително пъргав и удобен при движение. 
Осмото поколение на бестселъра ще се предлага и с два плъгин хибрида. Първият е с мощност 204 к.с., а спортният GTE осигурява 245 коня. И двете версии на Volkswagen Golf са с нова литиево-йонна батерия с мощност 13 квтч, която позволява преход до 60 км само на ток. 
Главната промяна в интериора е наличието на почти изцяло цифров интерфейс, при който бутоните и копчетата са сведени до минимум. Управлението на повечето функции става от волана и екрана на мултимедийната система. Още в базовата версия той е обединен с 10,25-инчовия виртуален приборен панел, от които се управляват основните системи на автомобила. 
Новият Golf разполага с тризонов климатик, Head-up дисплей, гласово управление на мултимедията, както и акустична система Harman Kardon. Полуавтономното движение IQ.DRIVE пък поема управлението при скорост до 210 км/ч.

http://www.dotbg.bg/article/7731923

Неактивен Nor1

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 3060
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #383 -: Ноември 03, 2019, 15:27:42 »
И ще се разваля точно един месец след гаранционния срок. Прецизно и отговорно изчислено.

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Цитат
Инженери от Корейския университет Йонсей са разработили напълно нова технология за 3D печат, благодарение на която е възможно да се отпечатват прозрачни OLED дисплеи с всякаква форма и след това да се използват без проблеми на смартфони, компютри и таблети.

Новата разработка, за която съобщава сп. Advanced Science, се основава на използване на цифрови системи за обработка на светлината, благодарение на които е възможно да се отпечатват прозрачни, изрязани пластмасови „рамки”.
В тях се разполагат дисплеите, след което учените прилагат слой с прозрачен електрод вътре в рамката, съдържащ матрица от сребърни нанопроводници. Накрая добавят слой за пикселите и няколко други по-малко важни слоя.
В резултат на всичко това инженерите са успели да създадат OLED дисплеи с напълно произволна форма – включително екзотични творения, като например дисплей под формата на чаша, ръка и други предмети.
Описанието на новата технология е обществено достъпно, благодарение на което в близко бъдеще могат да се появят различни устройства с дисплеи с най-необичайна форма. Учените вярват, че използването на тяхната разработка ще изведе производството на електронни устройства на ново ниво и ще намали разходите.

https://technews.bg/article-120427.html

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Новата енергийна ламя
« Отговор #386 -: Ноември 20, 2019, 20:02:19 »
Цитат
С развитието на механизмите за машинно (само)обучение науката обещава все по-големи, сложни и отговорни задачи да могат да бъдат решавани от изкуствения разум. Никой обаче не отваря дума за това, че консумацията на енергия за захранването на тези алгоритми е огромна, нараства неудържимо и вече е на път да излезе извън контрол. Това поставя с пълна сериозност въпроса ще можем ли наистина да си позволим лукса на машинното самообучение?
Урокът от биткойн
Последните няколко години бяха показателни за това. Манията на криптовалутите обхвана мнозина. На пръв поглед ни се видя, че е просто – всеки може да стане безумно богат от „добива” на нематeриалните „монети”. Всичко, от което се нуждаеш, е компютър и хоп – пускаш го да „копае” ценната валута, от която една единица достигна смайващата стойност от над 19 хиляди долара.
„Копаенето” обаче е процес, който консумира много енергия. Според последните налични оценки, към края на 2018 година глобалната биткойн система консумира около 7,7 гигавата електроенергия. За една година това се равнява на около 64 тераватчаса (TWh), което е приблизително колкото консумацията на една държава като Австрия.
Сега, когато все по-ентусиазирано се говори за друга технологична тенденция – машинното самообучение, малцина отварят дума за нейното енергийно потребление. Но то също е голямо. Даже може би по-голямо.
Новите оценки предполагат, че въглеродният отпечатък от обучението на един „изкуствен разум” е 284 тона еквивалент на въглероден диоксид – а това е колкото емисиите от живота на пет автомобила за целия им жизнен цикъл, включително и производството им. Как учените са разбрали това?
Научните разчети
Ема Струбел от Университета на Масачузетс в Амхерст, САЩ и колегите й са оценили консумацията на енергия, необходима за обучение на четири големи невронни мрежи, използвани за езикова обработка. Това са алгоритми, каквито стоят в основата на Google Translate, както и на GPT-2 генератора на текстове на OpenAI, който може убедително да пише фалшиви новини. Тези AI системи се тренират чрез задълбочено машинно самообучение, което включва обработка на огромни количества данни. „За да научите нещо толкова сложно като езика, моделите трябва да са големи”, обяснява Струбел.
Общият подход предполага да се дадат на изкуствения интелект милиарди писмени статии, така че да се научи да разбира значението на думите и да разбере как са изградени изреченията.
За да измерят въздействието на този подход върху околната среда, изследователите са обучавали четири различни AI – Transformer, ELMo, BERT и GPT-2 – за по един ден всеки, след което са направили изчисление за консумацията на енергия през целия период. След това изчислили въглеродния отпечатък въз основа на средните въглеродни емисии, използвани при производството на енергия в САЩ.
Процесът, наречен търсене на невронна архитектура (NAS) – който включва автоматизиране на проектирането на невронна мрежа чрез проби и грешки – се оказал особено енергоемък и времеемък. Ако обучението Transformer без NAS отнема 84 часа, със NAS то коства повече от 270 000 часа. А това изисква 3000 пъти по-голямо количество енергия. Подобно обучение е разпределено на десетки чипове и отнема месеци работа.
AI изпреварва дори закона на Мур
OpenAI – една авторитетна изследователска лаборатория за изкуствен интелект – наскоро разкри, че се опитва да проследи количеството изчислителна мощност, необходима за машинното (само)обучение, общо взето откакто тази наука се проходила някъде там през 1959 г. Лабораторията е открила, че историята се разделя на две „епохи”.
От първите дни до 2012 г. количеството изчислителна мощност, изисквана от технологията, се удвоява на всеки две години – с други думи, следва закона на Мур за растежа на процесорната мощност. Но от 2012 г. нататък кривата на енергопотреблението „излита” нагоре: изчислителната мощност, необходима за най-често използваните системи за машинно обучение, се удвоява на всеки 3,4 месеца.
Ще стигнат ли ВЕИ ресурсите
Засега проблемът все още остава незабелязан, защото тези, които плащат сметките, най-често са огромни технологични компании с огромни ресурси. Някои от тях са се ориентирали към начини да осигуряват тази енергия по не-скандален начин. Google, Amazon, Facebook – всички те имат договори с местни ферми за соларна и вятърна енергия, за да си гарантират, че колкото енергия консумират, толкова се произвежда от ВЕИ.
Но машинното самообучение тепърва ще се разгръща. Ще смогнем ли да изграждаме толкова ВЕИ, колкото са нужни, за да нахраним новата енергийна ламя?
https://technews.bg/article-120833.html

Активен buratinob

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4714
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #387 -: Ноември 20, 2019, 20:13:07 »
Това е голяма тъпотия.
Наистина алчността е безкрайна.
Да се сравнява изкуствения интелект с биткойните може да го измисли само
платинена блондинка ( присъстващите тук разбира се се изключват  :beer-405: ).
Самообучаващите се мрежи наистина са в началото, може да ползват повече енергия, но това е началото.
В началото за да преместите голям камък е била необходима силата на цялото племе.
Сега?

Неактивен 66

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1312
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #388 -: Ноември 20, 2019, 20:36:35 »
Цитат
Google, Amazon, Facebook – всички те имат договори с местни ферми за соларна и вятърна енергия, за да си гарантират, че колкото енергия консумират, толкова се произвежда от ВЕИ

Тея изтепаха жабетата.
Пишеш примерно въпрос към гугъл и чекаш духне ветър  :nuts:

Неактивен Nor1

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 3060
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #389 -: Ноември 20, 2019, 21:05:51 »
"От първите дни до 2012 г. количеството изчислителна мощност, изисквана от технологията, се удвоява на всеки две години
Но от 2012 г. нататък кривата на енергопотреблението „излита” нагоре:
изчисл. мощност, необходима за най-често използваните с-ми за маш. обучение, се удвоява на всеки 3,4 месеца"


Падане в черна дупка  :cool-1084:

Активен buratinob

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4714
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #390 -: Ноември 20, 2019, 21:11:30 »
Отдавна ме мъчи един въпрос.
Когато все пак се пръкне изкуствен интелект дали такива като:

Цитат
OpenAI – една авторитетна изследователска лаборатория за изкуствен интелект – наскоро разкри, че се опитва да проследи количеството изчислителна мощност, необходима за машинното (само)обучение, общо взето откакто тази наука се проходила някъде там през 1959 г. Лабораторията е открила, че историята се разделя на две „епохи”.

Няма да станат първите излишни или ще бъдат вторите след "финансовите анализатори". :blurry_drunk-2127:

Неактивен Nor1

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 3060
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #391 -: Ноември 20, 2019, 21:37:22 »
"Анализаторите" никога не стават излишни, защото професията им е от групата на "правя всичко, което искат клиентите"  :cool-1084:

Активен buratinob

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4714
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #392 -: Ноември 20, 2019, 21:40:29 »
Мислиш, че първата професия ще е и последната?
Има логика.
От нищо се е почнало, на нищо ще свърши. :way_to_go-1308:

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Китайското лидерство в изкуствения интелект
« Отговор #393 -: Ноември 20, 2019, 22:06:28 »
Цитат
От всички нововъзникващи технологии, които ще променят ежедневието ни, нито една няма по-голям трансформационен потенциал от изкуствения интелект (AI – artificial intelligence). AI - използването на компютри за решаване на проблеми, които обикновено изискват човешка интелигентност - също ще има дълбок ефект върху глобалния баланс на икономическата и военната сила. Това ще промени начина, по който се управляват обществата и хората, пише Хал Ббрандс за Bloomberg.
Дебатите дали Китай, или САЩ ще доминират в 21 век са необходими по отношение на това кой ще води в AI иновациите и дали демократичните, или авторитарните системи са по-подходящи за това предизвикателство. Нов доклад на двупартийната щатска Комисия за национална сигурност по изкуствения интелект съдържа причина за предпазлив оптимизъм относно последния въпрос, макар и да ни напомня, че авторитарен Китай наистина ще бъде страховит конкурент.
Комисията по AI, ръководена от бившия председател на борда на Alphabet Ерик Шмидт и бившия заместник-министър на отбраната Робърт Уърк, бе създадена като част от Закона за осъществяване на националната отбрана през 2019 г. Нейното съществуване отразява широко разпространения страх, че САЩ изостават от Китай в глобалното „AI състезание“ и нарастващото осъзнаване за това колко критичен ще бъде този клъстер от технологии.
Експертите обикновено са съгласни, че AI ще позволи значително увеличаване на икономическата производителност - може би удвояване на темповете на растеж през следващите 20 години - и по този начин ще даде големи предимства на водещите страни в иновационно отношение. AI би могъл да промени начина, по който страните водят война, като позволи на най-напредналите армии да осмислят по-добре бойното поле, да синтезират информация, да увеличат скоростта на вземане на решения и да координират сложни операции. Така наречените дронови рояци - използването на голям брой малки, автономни летателни апарати за дезориентиране и преодоляване на врага - са само един пример за потенциално революционните военни приложения на AI.
Не на последно място AI вече влияе на глобалното съревнование между демокрацията и авторитаризма. Чрез схеми като прословутата система за „социален кредит“ - която възнаграждава или санкционира китайските граждани според тяхното поведение и политическа лоялност - Китай използва AI за намаляване на разходите за репресия, като държавата получава помощ в наблюдението и контрола на общественото поведение. Междувременно AI дава възможност за „дълбоки фалшификации“ и други форми на дезинформация, които могат да бъдат използвани за подриване на демократичната политика.
Поради тези причини комисията заключава, че лидерството на САЩ в AI е императив - че "няма начин да се защитят американският народ и интереси и да се формира развитието на международните норми ... ако САЩ не са водещи в това направление." Но дали демократичната система на Америка ще се отговори на това предизвикателство през следващите десетилетия?
Има основателна причина за безпокойство. Правителството на Си Дзинпин открито заяви, че Китай трябва да води света в областта на AI технологията до 2030 г., тъй като полага по-големи усилия за изместване на американската сила в Азиатско-Тихоокеанския регион и може би в световен мащаб. И  макар Китай да стартира от неблагоприятна позиция, той използва някои основни характеристики на авторитаризма в стремежа си да изпревари САЩ.
Централизираната природа на китайската система позволява на Пекин да прави огромни инвестиции в национални приоритети и да изисква сътрудничеството между водещи технологични фирми. Въпреки че точната сума, която китайското правителство инвестира в AI, не е известна, информираните оценки поставят числото някъде в областта на десетки милиарди долари. Водещи китайски технологични фирми - като Baidu, Alibaba Group Holding и Tencent Holdings - поддържат китайската мрежа от национални лаборатории, участващи в изследвания, свързани с AI. За разлика от това, на правителството на САЩ често му е трудно да накара водещи фирми - видимо Google - да сътрудничат в проучването на приложението на AI в националната сигурност.

https://www.investor.bg/analizi/91/a/kitaiskoto-liderstvo-v-izkustveniia-intelekt-niama-da-trae-vechno-293115/

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Цитат
Китай също така е в състояние да събере огромни количества данни, генерирани от населението му, което му помага да усъвършенства алгоритмите, които задвижват настоящите и бъдещите вълни на иновациите. А авторитарните режими са далеч по-малко ограничени от етичните, законовите и дебатите за поверителност, които могат да забавят експериментирането и използването на новите технологии. Тези фактори подклаждат страховете от ефективна китайска автокрация, която да отвее нефункционалната американска демокрация.

Активен buratinob

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4714
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #395 -: Ноември 21, 2019, 07:37:27 »
Цитат
И  макар Китай да стартира от неблагоприятна позиция, той използва някои основни характеристики на авторитаризма в стремежа си да изпревари САЩ.
Централизираната природа на китайската система позволява на Пекин да прави огромни инвестиции в национални приоритети и да изисква сътрудничеството между водещи технологични фирми.

Вместо да наливат пари в презентации на Мъскоподобни екземпляри китайците ги дават за чиста наука.
Авторитаризъм, тирания и репресия над свободния дух на шарлатаните. :bigok:

Една от големите загуби при разпадането на социализма е точно изчезване на науката финансирана с държавни средства.
САЩ се опитват да компенсират чрез финансови инжекции от Пентагона и ЦРУ под булото на "националната сигурност" но явно не е достатъчно, а и секретността води до големи изкривявания.

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Продават Правец 8 и български робот на Черния петък
« Отговор #396 -: Ноември 22, 2019, 19:26:37 »

Цитат
Български сайт предлага на промоция днес „екзотични” продукти за носталгиците по социалистическите технологични времена – компютър Правец 8 и легендарния български робот от 80-те години Робко-01, който се управлява от оператор, чрез компютъра Правец 8.

На въпрос „Защо технологичен сайт е решил да продава компютри, произвеждани преди 30 години?”, Свилен Желев, управител на Kozelat.com, отговори: „Напоследък зачестиха случаите на носталгия по отминалите соц. времена. Затова решихме да предоставим избор и на хората, които си спомнят с умиление как са работили преди десетилетия на модерните за времето си Правец 8”.

Компютърът и роботът са колекционерски, реставрирани и изключително ценни. От роботът, например са произведени само 17 000 бройки до 1988 г. Днес са оцелели много малка част от тях. И този в Kozelat е един от малкото, подчерта Желев.

Екзотичното предложение на цена от 1999 лв. е в сила само за днешния ден – петък, 22 ноември. От онлайн магазина обясниха, че от сутринта има няколко запитвания от ценители на родното технологично чудо от 80-те години.
https://technews.bg/article-120923.html
1999 лв. тоест на соц. цена, навремето платих 1200 лв. за такъв компютър.
800 лв. за 3 стъпкови двигатели, които са най скъпата част в Робко-01 веднага лекуват носталгията.

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Cybertruck
« Отговор #397 -: Ноември 22, 2019, 22:11:47 »

Цитат
Електрическият пикап Cybertruck ще има три основни версии на пикапа. Най-достъпният модел има само един електромотор, монтиран на задната ос. Пикапът ще ускорява от 0 до 100 км/ч за около 6,5 секунди, а декларираният пробег с едно зареждане е 400 км. Автомобилът може да тегли ремарке с тегло до 3,4 тона. Цената на модела е 39 900 хиляди щатски долара.

На следващо ниво е версия, която се задвижва от два електромотори – на всяка ос. Този модел ще ускорява до 100 км за 4,5 секунди и ще има пробег от над 480 км. Общата маса на ремаркето достига 4,5 тона. Пикапът с тези характеристики струва 49 900 долара.

На върха е версия на Cybertruck с три електродвигателя. Ускорението от 0 до 100 км/ч ще отнема само 2,9 секунди, а батерията ще осигури пробег до 800 км. Пикапът ще може да тегли ремарке с тегло до 6,4 тона. Цената на топовия модел е 69 900 долара.

Във всички модификации ще се използва адаптивно въздушно окачване. Пътният просвет достига 406 мм. Cybertruck е оборудван с инструменти за самоуправление, но за пълен автопилот (опция за автономно шофиране) купувачите ще трябва да доплатят 7 000 долара.
В кабината могат да се настанят удобно шестима души. Бордовият информационно-развлекателен център е оборудван с голям 17-инчов сензорен екран.

https://technews.bg/article-120911.html

Активен micky

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4992
    • Профил
Re: Cybertruck
« Отговор #398 -: Ноември 22, 2019, 22:15:01 »
Аууу, че грозно!
Колко дават да го вземеш това тенеке?
Този пост вероятно съдържа продуктово позициониране на тема Армията на Федерацията. Преди употреба, прочете листовката!

Активен buratinob

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4714
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #399 -: Ноември 22, 2019, 22:18:51 »
Много изтрещяни характеристики.
Ще тегли празен прицеп и ще ускорява за 3 сек.
За болни мозъци.

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Цитат
По думите на автора на анализа Пайол Арора потреблението сред младите хора от бедни общности не съвпада напълно с коментираното в технологичните среди. Да, фермерите използват част от мобилните си данни, за да проверяват цените на добива, жените - да научат за опциите за контролиране на раждаемостта, а децата - да научат по няколко думи на английски. Но в по-голямата си част мобилните данни и времето за използване на устройствата са свързани с порнографско съдържание, романтика, чат с приятели и развлечения като музика, филми и игри.

Шокиращите резултати от проучванията показват, че бедните по света се ангажират със същите неща като по-богатите потребители. Те не се изключително дисциплинирани или продуктивни от гледна точка на ползването на тези ресурси. Те искат това, което и ние - връзки, развлечения и забавления.

Те отделят непропорционално повече от времето си за почивка. Значителна част от месечния доход се пренасочва към плановете за данни, така че например някое момче да може да си говори с момиче по Facebook. Докато хората от заможните страни харчат около 2% от месечните си средства за данни, в страните с по-ниски доходи делът може да достигне 5%. Това не е изненада.


Когато следващият милиард потребители донесе разочарование

Когато някое дете от беден квартал избере да играе игри, вместо да учи математика, организациите, заети да му помагат, както и правителствата, може да се почувстват разочаровани. Когато фермерите предпочетат да ползват мобилните си данни за гледане на порно, агенциите могат да се притеснят, дори да се паникьосат. В този момент ще се появи чувството, че интернет като основен ресурс е просто пропилян, че бедните по света изпускат възможността да станат продуктивни.
Двойните стандарти за това кой трябва да е продуктивен и кой да си почива отдавна съществуват между бедните и богатите. Но следващият милиард, както хората на Запад, има правото да бъде обикновен, да търси развлечения и възможности да направи живота си малко по-щастлив.
Трябва да спрем да си въобразяваме, че следващият милиард потребители ще има добра дигитална култура. Интернет е ключов обществен ресурс за всички, а това включва и бедните по света.
https://www.investor.bg/novini/261/a/nai-golemite-mitove-za-sledvashtiia-miliard-internet-potrebiteli-293422/

Активен buratinob

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4714
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #401 -: Ноември 23, 2019, 18:38:13 »
Цитат
Докато хората от заможните страни харчат около 2% от месечните си средства за данни, в страните с по-ниски доходи делът може да достигне 5%. Това не е изненада.

Не знам защо изобщо някой е загубил време да го напише, ние да го прочетем.
Ти и аз даже го копираме.
Така наречените средства за данни са месечен абонамент за комуникация.
Различните  цени варират не повече от 10 пъти, доходите стотици или хиляди пъти.
И какво шокиращо откритие:
Бедните са имат същите навици като богатите и вместо да бъхтят денонощно си позволяват да си чатят и да гледат порно.


Активен micky

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4992
    • Профил
Re: Cybertruck
« Отговор #402 -: Ноември 25, 2019, 10:15:48 »
Богатството на Илон Мъск се срина със 768 млн. долара след представянето на „Кибертрък“
По време на представянето "бронираните" стъкла на возилото бяха счупени още при първия опит

По-рано тази седмица на специално събитие Мъск представи първия пикап на компанията за електрически автомобили. Необичайното возило изглежда повече като кола от научната фантастика на 80-те години.

По време на представянето Мъск обясни, че колата е напълно бронирана, като са използвани най-високотехнологичните закалени стъкла и сплави за направата й. Демонстрацията на сцената обаче показа друго – след удар с метални топки по стъклата, те се спукаха без проблем.

Това доведе до много подигравки в социалните мрежи, но и до загуба на пари за Илон Мъск.

След презентацията цената на акциите на „Тесла“ се срина с около 6%, според „Форбс“. Това означава, че богаството на Мъск намаля с над 7,5 млн. долара за 24 часа.
https://btvnovinite.bg/lifestyle/liubopitno/bogatstvoto-na-ilon-mask-se-srina-sas-768-mln-dolara-sled-predstavjaneto-na-kibertrak.html

То не било само грозно... То било и калпаво... :m1728:
И този ще прави космически кораби за Марс?!?
Този пост вероятно съдържа продуктово позициониране на тема Армията на Федерацията. Преди употреба, прочете листовката!

Неактивен Kole

  • Sr. Member
  • ****
  • Коментари: 308
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #403 -: Ноември 25, 2019, 16:50:58 »
Вярно че малко конфузно се получи, но няма лоша реклама. Сега целият свят говори за "непробиваемия" Cybertruck.
Хубаво е да претворяваш детските мечти в реалност, ама е лошо като не можеш да рисуваш. 

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Поръчките за Cybertruck надхвърлят 140 хил. броя
« Отговор #404 -: Ноември 26, 2019, 03:00:55 »
Само преди дни главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск лично представи първия пикап Tesla, който беше съсипан от критики заради меко казано спорния си външен вид. Въпреки това, интересът към електромобила Cybertruck е огромен, като до момента компанията е получила около 200 000 предварителни поръчки, съобщава Automedia.
Още по-интересното е, че само за няколко часа след премиерата Tesla е получила повече заявки за Cybertruck, отколкото Ford за електрическото си крос-купе Mustang Mach-E, също представено по-рано тази седмица. Вероятно, това се дължи и на факта, че в САЩ пикапите са по-популярни, което означава, че Cybertruck ще задмине и Tesla Model 3 като интерес от страна на клиентите.
Самият Мъск написа в Twitter, че само за първия ден след премиерата на пикапа поръчките са 146 000, като 42% са за версията с 2 електромотора, 41% за тази с 3, а 17% - за варианта с 1 електрически двигател. "И всичко това е без реклама и без никакви платени публикации", похвали се милиардерът.
Потенциалните купувачи на пикапа в случая не рискуват нищо, защото запазването на електромобила за евентуално купуване струва само 100 долара. И ако решат да се откажат на по-късен етап, парите ще им бъдат върнати.
Цените на пикапа Cybertruck варират от 39 900 долара до 69 900 долара, като първите доставки на машината до крайни клиенти ще станат факт едва в края на 2021 г.

https://www.investor.bg/novini/444/a/ilon-mysk-porychkite-za-cybertruck-nadhvyrliat-140-hil-broia-293768/

Неактивен Nor1

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 3060
    • Профил
Re: Поръчките за Cybertruck надхвърлят 140 хил. броя
« Отговор #405 -: Ноември 26, 2019, 14:11:10 »
Цитат на: Engels
само за първия ден след премиерата на пикапа поръчките са 146 000

Харесали са бронираните стъкла  :bigok:

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Tesla Cybertruck
« Отговор #406 -: Ноември 27, 2019, 00:32:26 »
Цитат
Анализаторите на Уолстрийт са смутени. След не особено успешната презентация на електрическия пикап Tesla Cybertruck, компанията докладва за 200 000 предварителни поръчки, в резултат на което акциите й поскъпнаха с 4%.
Електрическият пикап от неръждаема стомана Tesla Cybertruck с базова цена от 39 000 долара първоначално не впечатли Уолстрийт. „Бронираното стъкло” на автомобила беше разбито по време на презентацията, което породи опасения, че новият продукт на Tesla няма да предизвика масов интерес.
Компанията обаче веднага започна да приема предварителни поръчки, като позволи на потенциалните купувачи да резервират пикапа само за 100 долара. За сравнение, депозитът при резервация на седана Model 3 през 2016 г. беше 1000 долара, припомня Ройтерс.
Вчера главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск обяви, че броят на предварителните поръчки надхвърля 200 000. Отново за сравнение – при седана Model 3 бяха резервирани 325 000 автомобила през първата седмица на предварителните поръчки.
Пазарът реагира незабавно на новините от Tesla и акциите на американската компания за електромобили поскъпнаха в понеделник с 4%.
https://technews.bg/article-120994.html

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Цитат
Журналисти призоваха световната общност да помисли заслужава ли изкуственият интелект някаква етична защита, подобно на животните, за които вече e осигурена такава. От Aeon Media предлагат да се прецени при какви условия AI трябва да получи защита.
https://technews.bg/article-120992.html

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Пловдив се сдоби с машина за криптовалута
« Отговор #408 -: Ноември 27, 2019, 00:42:13 »

Цитат
Машина за купуване на криптовалута вече е достъпна и в Пловдив, съобщиха от българската фирма Блокчейн Тех, която преди няколко месеца инсталира първия биткойн автомат във Варна. Новооткрият обект на ИТ компанията е в Мол Пловдив.
В световен мащаб има повече от 6000 монтирани машини за криптовалута. Те предоставят сравнително удобен начин за придобиване на криптовалута, като пестят време и такси за международни банкови преводи, в сравнение с алтернативите, казват от Блокчейн Тех.
До няколко седмици ще започне да работи и третата машина на Блокчейн Тех в София, а до края на годината фирмата ще пусне и сайт, където хората ще могат лесно да правят заявки за купуване и продаване на различни видове криптовалути.

https://technews.bg/article-120988.html

Неактивен Kole

  • Sr. Member
  • ****
  • Коментари: 308
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #409 -: Ноември 27, 2019, 00:47:45 »
Цитат
заслужава ли изкуственият интелект някаква етична защита, подобно на животните,
Интересен въпрос. В какви случаи AI може да бъде наранен, нагрубен или изобщо abuse-нат по някакъв начин?..
Някой псувал ли се е със Siri? Тя обиди ли се? Отговори ли нещо?

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Tesla Cybertruck срещу Ford F-150 по дърпане на въже
« Отговор #410 -: Ноември 27, 2019, 01:03:26 »

Цитат
По време на премиерата на Tesla Cybertruck, Илон Мъск показа на видеото колко много електрическият пикап превъзхожда своя конкурент Ford F-150 по дърпане на въже.
https://youtu.be/-fCzPljSVCA
На другия ден Ford реагира на резултатите от този тест, като обеща да пусне хибриден F-150 в рамките на няколко години, а след това и изцяло електрическа версия.
Товароносимостта на Cybertruck е 1,5 т, а освен това пикапът може да тегли ремарке с тегло до 6,4 т. В състезанието той лесно издърпа Ford F-150, чиято маса, в зависимост от версията, варира от 1,8 до 2,5 т.

https://automedia.investor.bg/a/2-novini/40257-tesla-cybertruck-sreshtu-ford-f-150-po-darpane-na-vazhe
« Последна редакция: Ноември 27, 2019, 01:10:12 от Engels »

Неактивен Nor1

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 3060
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #411 -: Ноември 27, 2019, 01:14:25 »
Цитат на: Kole
В какви случаи AI може да бъде наранен, нагрубен или изобщо abuse-нат по някакъв начин?

Стоичков може да му разкаже играта  :yes-1289:

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Toshiba открива 13 вида рак по капка кръв
« Отговор #412 -: Ноември 27, 2019, 22:54:20 »
Цитат
Японската компания Toshiba е разработила технология, която може да открие 13 вида рак въз основа на анализ само на една капка кръв. Точността на диагностиката достига 99%, съобщи Japan Times.
Технологията и методът за диагностика на нейна база са разработени съвместно с Изследователския институт на Националния онкологичен център и Медицинския университет в Токио. Партньорите вече имат готовност за провеждане на мащабни тестове.
Методът се основава на изследване на видовете и концентрацията на микро-РНК молекули, които се отделят в кръвта от раковите клетки. В сравнение с други методи, той осигурява по-висока точност, по-бърз е и по-евтин.
Технологията може да се използва за откриване на рак на стомаха, хранопровода, белите дробове, черния дроб, жлъчните пътища, панкреаса, червата, яйчниците, простатата, пикочния мехур и гърдата, както и за откриване на сарком и глиоми.
Toshiba вече е създала чип и малко устройство, което може да диагностицира заболяването за по-малко от два часа. Цената на устройството не надвишава 180 долара.
Очаква се комерсиализацията на технологията да започне през 2020 г., а широкото разпространение на новия метод за диагностика на рака да стане факт в рамките на няколко години.

https://technews.bg/article-121022.html

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Nissan автоматизира почти напълно производството си
« Отговор #413 -: Декември 01, 2019, 03:35:32 »
Цитат
Инсталирането на двигателя и трансмисията в автомобил с помощта на подемник е добре известен процес. Той изисква участието на хора. Nissan обаче разработи автоматизирана палета и универсална система за монтаж на двигателите, която позволява процедурата да бъде прехвърлена на роботите. Системата измерва в реално време размерите и разположението на двигателния отсек и поставя мотора на съответното място с точност до милиметър. Комплексът се адаптира към системи с двигатели с вътрешно горене, хибриди, електромобили и може да монтира 27 различни силови установки.
Още по-интересно е автоматизирането на задачи, изискващи умения. Такива като поставянето на уплътнители на каросерията. Задачата на работника включва не просто екструдиране на "пастата" по определен път, но и подравняване с инструмент, което изисква промяна скоростта на движението на ръката и приложената сила. Инженерите на компанията "шпионираха" как се справят майсторите и дигитализираха процеса, като създадоха програма за движение на манипулатора. По същия начин е измислен методът за монтиране на тапицерията на тавана през отвора на предното стъкло. Роботът е обучен да го постави точно на мястото, а също така да приложи изчислената сила и да провери дали са закрепени специалните крепежни елементи.
Ще бъде въведен и автоматичен процес за боядисване на цялата каросерия, заедно с броните. Досега това се правеше отделно, защото се извършваше при различни температури (пластмасата не трябва да се нагрява силно). Боята на водна основа с "желания" вискозитет направи възможно процесът да стане нискотемпературен, броните да се боядисват заедно с тялото, а също така да се намалят разходите за енергия, както и емисиите на въглероден диоксид.
От компанията посочват, че увеличаването броя на операциите, извършвани от роботи, ще освободи квалифициран персонал за други области. Не трябва обаче да се забравя, че Nissan отчете намаление на приходите, поради което възнамерява да намали част от персонала си. Изненадващо, но тези финансови затруднения не повлияха на решимостта на компанията да се заеме с преоборудване и модернизиране на заводите си, въпреки че това изисква значителни инвестиции.

https://www.investor.bg/novini/444/a/nissan-avtomatizira-pochti-napylno-proizvodstvoto-si-294160/

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Microsoft може да пренапише Windows на нов език
« Отговор #414 -: Декември 06, 2019, 00:57:36 »
Цитат
Microsoft разработва нов език за програмиране, предназначен за създаване на приложения, които не са предразположени към най-често срещаните проблеми със сигурността. Проектът, известен като Verona, стъпва на езика Rust, създаден от Mozilla – разработчика на Firefox, съобщи ZDNet.
Ключовата разлика между Verona и Rust е, че езикът на Microsoft използва модел на собственост, базиран на групи от обекти, а не на единични обекти.
Твърди се, че Microsoft може също така да пренапише някои от компонентите на ниско ниво на Windows 10, използвайки модифицирания Rust език, за да премахне потенциалните проблеми, които възникват при използване на езиците C и C++.
От десетилетия езиците C и C ++ се използват като универсален инструмент за разработване на системен софтуер. Но те поверяват на програмиста задачата да управлява RAM паметта, което неизбежно води до грешки – например, достъп до част от паметта след освобождаването й или превишаване на буфера.
Според Мат Милър, специалист по сигурността в Microsoft, около 70% от всички уязвимости, открити в софтуерните продукти на корпорацията през последните 12 години, са свързани с грешки в управлението на паметта.
За разлика от C и C++, в езика Rust, а както изглежда и във Verona, се прилага механизъм за автоматично управление на паметта, основан на принципа на собственост, който елиминира необходимостта програмистът ръчно да манипулира паметта, като по този начин намалява и вероятността от грешки.
Също така си струва да се отбележи, че в полза на производителността Rust не използва така наречения Garbage Collector (GC), чиито задачи включват автоматично изтриване на обекти, които вече не са необходими на програмата.
Microsoft е започнала да експериментира с Rust през лятото на 2019 г. Появиха се информации, че компанията ще пренапише част от своите продукти, използвайки този език за програмиране.
В началото на ноември 2019 г. Адам Бърч, програмист от екипа за разработка на Hyper-V, написа в корпоративния блог, че му е поставена задача да пренапише компонент на ниско ниво в Windows на Rust. Според него, въпреки непълнотата на проекта, опитът с използването на Rust се оказа като цяло положителен.
Бърч отбелязва също, че няма да бъде трудно привеждането към Rust на кодовата база на нови компоненти, както и на съществуващи, но с „чисти интерфейси”. Същевременно, Бърч подчертава липсата на някои функции в този език, в сравнение с познатия C, но вярва, че Microsoft ще ги добави.

https://technews.bg/article-121178.html
Даже са закъснели, отдавна трябваше да го направят.

Неактивен Nor1

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 3060
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #415 -: Декември 06, 2019, 01:17:37 »
Майкрософт и сигурност  :b0205:  :peeing-2085:

Те още с името лъжат. Вярното име не е "Верона", а "Мумбай".

Неактивен Engels

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 1812
    • Профил
Haier
« Отговор #416 -: Декември 06, 2019, 02:17:21 »
Цитат
Перед вами история Haier – компании-феномена. Ее руководитель Чжан Жуйминь сумел превратить умирающий завод холодильников в процветающую компанию с огромным ассортиментом и вывел китайские товары на высокий международный уровень. Он изучал и внедрял лучшие бизнес-идеи, не боялся менять мышление сотрудников и подходы к управлению. Эта история для всех, кто интересуется китайским бизнесом и менталитетом, лучшими бизнес-практиками и инновациями.
Сегодня Haier – глобальная платформа для предпринимателей, лидер по инновациям и узнаваемый во всем мире бренд. Чжан Жуйминь – миллиардер, обладатель многочисленных наград, в том числе Thinkers50 и Йельской школы менеджмента. В 2014 и 2017 годах он входил в список величайших лидеров мира журнала Fortune.

https://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=5814425

Активен buratinob

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 4714
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #417 -: Декември 06, 2019, 07:25:09 »
В основата на продукта на Майкрософт е заложена възможността да се контролира потребителя почти в реално време.
Оставени са много вратички за достъп за всяка от службите по няколко и много случайни напипвани от хакерите.
Това което ни представят като firewall е рибарска мрежа за потребители.
Сбъркана е архитектурата, не езиците на програмиране.
Ако наистина са решили да са неуязвими могат на първо време да спрат самите те да бъркат в РС-то на потребителя и да променят настройките.
Същото е и с Андроида, всеки ден някакви ъпдейти правени незнайно от кого с незнайна цел.

Неактивен g_ringo

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 666
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #418 -: Декември 07, 2019, 12:49:30 »
Цитат
Същото е и с Андроида, всеки ден някакви ъпдейти правени незнайно от кого с незнайна цел.
Ако съдим по честотата на ъпдейтите, андроид е най-бъгавото нещо, създавано някога.

Неактивен Nor1

  • Hero Member
  • *****
  • Коментари: 3060
    • Профил
Re: Наука и технологии
« Отговор #419 -: Декември 07, 2019, 18:38:44 »
Бъгав е, и то много. Като всичко, в което има затворен код.