"— Ела си я вземи! — извика му тя отдолу и се улови на хорото.
Дъбакът слезе и се спря да погледа. Христина играеше лудо, като че ли на шега, и насмешливо поглеждаше младия воденичар. После тя отведнъж се пусна от хорото, затича се с подпряна на хълбок лява ръка, с размахана кърпа в дясната и като спря пред гайдаря, изкомандува му:
— Ръченица!
Гайдарят мигом я засече. Христина понаведе гиздаво, глава, трепна с цялата си снага, размаха високо кърпата, пристъпи кротко веднъж напред, веднъж назад, подскокна леко и заигра, сякаш се сля с живите трептения на .
Прекрасно! А ,сега некой да излезе да обясни на аудиторията какво точно е искал да каже авторът на горните редове ... защо точно ръченица , защо Лазар ,че и Дъбака , що пищи гайдата и прочия неясноти в авторовия изказ , които трябва да бъдат набити в празните тикви на сегашните идиотчета по училищата , щото те четели общо взето, ама посмъртно нямало да могат да схваната авторовата мисъл, щото той като написал горното не се е потрудил да пише какво е искал да каже...
Само да не кажете : " керпеденя е изперкал...повод ми даде един отдавнашен спор с една моя приятелка и кума , твърде добър и грамотен учител по български и познавач на българската литература. Аз застъпвам тезата,щото преди всичко децата трябва да са грамотни достатъчно ,сетне да им се подбират подходящите текстове , да им се обяснят непознатите думи , ако питат и толкова... Не е нужно според мен да продължава тази практика да пълнят главите на децата с един от друг по-празноглави анализи и клишета с едничката цел да разберем какво е искал да каже авторът. И този всичкият труд като цяло е нахалост защото научават клишетата и пак не разбират автора. Отиват в университет ,с наизустените клишета и кръгът се затваря... Къде формират мислещи личности , които могат да четат и разбират прекрасната ни литература и как да отличат графомана от истинския писател. Как когато носят в съзнанието си щампата на някакви лекции ,апокрифни ,с които си влиза в който университет пожелаеш,къде е свободата да сбъркаш в оценката си и сетне сам да постигнеш истината ,че може би грешиш за този автор! И редно ли е ,задължително да разбираме всичко ,което четем!?! ми те нещата се постигат с възраст , с опит...и с четене,най вече.
Това е моята теза ,която беше отхвърлена , направена на пух и прах,обявен бях за нихилист,туй били тънки работи...и въобще се опитаха мен да направят идиот... да , ама-не ,аз може да съм керпеден , идиот...бе няма да е лесно да стана скоро...
Мисля ,че реакцията беше заради това ,че се опитах да лиша от съдържание част от работата на огромна група прекрасни учители ,българисти и литератори. Не беше така, защото тяхната задача според мен е друга.... не да набутат в главата на децата своя или на техния професор прочит на произведението , а да ги научат да четат и обичат литературата...да се махнат тия глупави клишета, от които няма отърване сетне.
Нали знаете ,че не съм литератор,любител съм на четенето, но страданията на Балеринката Франкофонче, която сего е в седми клас ми идват в повече, айде при нея е така защото първите пет години учеше предимно френски в училището и български колкото да не е без хич по задължителната у нас програма. Да, още не е времето на сложние литературни анализи , но почвата за тях се подготвя.... да видим.
На стената в книжарницата ми има един часовник ,който показва каквото си поиска ,но не и точното време, и той ми дава повод за една перифраза на известна китайска поговорка: " Ако чакам достатъчно , рано или късно времето , което показва моят часовник ще съвпадне с астрономическото!" Ми , ша почакам...
P.S.Прочее , той ,Авторът каквото е искал да каже го е написал както е намерил за добре, даскалите и анализаторите какво, по умни ли са от него? Ако е така ... ми , да сядат и да пишат "Чичовци" , наново , а не да ми обясняват що Варлаам, и що Селямсъза!!!