МАЛКО ИСТОРИЯ (Или "нищо ново под слънцето")
1905 година
Народното събрани решава през къде трябва да мине презбалканската железопътна линия – през Трявна или през Хаинбоаз. Инженерната колегия и опозицията настояват линията да бъде прокарана през Хаинбоазкия проход, като при Нова Загора се свърже с Търново - Сеймен – Цариград. В сравнение с Трявна – Борущица, наклонът бил по-малък, превозността на влаковете по-голяма, експлоатационните разходи по-ниски, строителството по-евтино.
Тогавашният минстър на обществените сгради Димитър Петков от трибуната на Народното събрани казва:
„Пет пари не давам за мнението на някакви си инженерчета. Посоката на линиите ще определят политиците, а инженерите ще ги прокалват там, където им е посочено. Всяка жаба да си знае гьола.
----------------------------------
Та така и до днес – за Козлодуй и Белене, за Турси поток и Бургас-Александрополис, за Мариците, за Кресна и Шипка...За всичко! Разликата е само в това къде реално се вземат решенията – в София, в Берлин, в Москва или във Вашингтон. (Брюксел съзнателно го пропускам.)