„Една малка революция приключи с много политически жертви. „Сцената е пълна с трупове”. (Андрей Райчев)
Неуважаемият (от мен) Андрей Райчев този път е прав. "Сцената е пълна с трупове". Това, че някои от труповете още се суетят по нея, отказвайки да я напуснат или просто да крачнат (и с другия крак) и да си легнат (в гроба), не променя нещата.
Те са като горките пустинни гризачи, които гърмящата змия току що е ухапала. Търчат напред-назад и думкащите им сърчица тласкат и тласкат кръвта, а с нея и отровата, до всяка тяхна клетчица. А студенокръвното, без да бърза, следва ясната им следа, докато накрая ги достигне, в агонията им. За да ги погълне.
Кой е безмилостният убиец от алегорията по-горе ли? Времето, скъпи мои, времето. Сцената е пълна с агонизиращи политически трупове, които така и не разбраха, че отреденото им политическо време свърши, за някои отдавна, за други наскоро.
Уви, твърде малко живи неща останаха на тази пуста сцена. Но така е в трагедиите. Поне в класическите.
ФОРТИНБРАС
Незабавно
да бъдат съзовани първенците
на кралството! А колкото до мен,
аз тъжен свойто щастие прегръщам.
Над таз държава имам аз права
и случаят ми спомня за това.
ХОРАЦИО
За тях аз също имам да говоря,
и то от името на този, който
със своя глас ще поведе и други.
Но да побързаме да го извършим,
за да не би след грешки и интриги
от развилнелите се духове
за таз страна да се прибавят още
нещастия.
ФОРТИНБРАС
Четирма капитана
да изнесат на горната площадка
трупа на Хамлет като труп на воин,
защото той би бил достоен крал
на Дания! И нека го приветствуват
военен барабан и тръбен звук!
И да се вдигнат тез тела оттук!
Подобен изглед е добър за бой,
но за дворец не е уместен той.
Командвай залп!
Погребален марш. Всички излизат, изнасяйки телата. Оръдеен залп.