според мен електрическите автомобили имат поне едно още 15 години преди да бъдат наистина смислена алтернатива на бензиновите и дизеловите - и като покупна цена, и като поддръжка, и като отстраняване на неизбежни технически проблеми на растежа.
дотогава ше си е повече пожелателно мислене как "превъзхождат" конвенционалните.
Преди повече от 40 години имаше едно доста отрезвяващо разсъждение от някакъв руснак по повод на възторга от електроколите като "коли на бъдещето" - той сравняваше сумарната мощност на целия световен автомобилен парк (тогава) със сумарната мощност (пак тогава) на всички работещи по света електроцентали (защото, все пак, електроенергията за тези електроколи трябва да се взема отнякъде). Е, по неговата сметка 100% от енергията на електроцентралите стигаше за около 75% от автомобилния парк. Т.е., сметката в световен мащаб нещо не се връзва: трябват поне двойно повече електроцентрали от наличните, за да се "поемат" и електромобилите.
Естествено, не съм проверявал тези сметки, както се казва на руски - "за что купил, за то и продаю"; изглежда ми обаче резонно като разсъждение (и не ми изглежда резонно, че този въпрос се заобикаля изящно от редица защитници на електроколите).
Така че - да, сегашната дейност по електроколите (включая Тесла) е по-скоро доста разширена форма на това, което американците наричат "proof of the concept", а немците - "Machbarkeitsstudie"; на български май нямаме установен термин - би било нещо като "проверка на концепцията" или "проверка за осъществимост".
Може да изглежда парадоксално да се говори за "проверка на концепцията", след като вече са произведени няколко милиона електроколи - а това без концепция не става. Да, но въпросите, които "дъвчем" тук, както и базовият (от моя гледна точка) въпрос на вече споменатия руснак сочат, че има нужда точно от доуточняване на концепциите - за да е ясно кой за какво се бори... защото, както казвал един старшина - "на теория и практика е едно, а в живота е друго".